7. března 2011

Výplata půlmiliardové dividendy německého železničního operátora Deutsche Bahn (DB) musí být podle spolkového ministra dopravy Petera Ramsauera ekonomicky i právně naprosto čistá. „Na tom trvám. Jinak nebudou prostředky uvolněny,“ řekl ministr v polovině ledna v rozhovoru pro německá média. Návrh na dividendu ve výši 500 milionů € stát schválil na základě předběžných výsledků hospodaření podniku v loňském roce. Vláda již dividendu zapracovala i do příjmové stránky státního rozpočtu na letošní rok.
„Dividendu budeme počítat pouze na základě zisku po odečtu všech nezbytných výdajů a investic,“ zdůraznil Peter Ramsauer s tím, že Deutsche Bahn potřebuje pro další rozvoj každé euro. Na druhou stranu je naprosto běžné, že vlastník – v tomto případě stát – si nárokuje výplatu podílu na zisku ziskového podniku. „Tak rozhodl kabinet,“ dodal ministr. O dividendě se ovšem v koaliční vládě i mezi zástupci jednotlivých spolkových zemí intenzivně diskutuje. Nejednotný postoj zastávají dokonce i členové vládní strany FDP (Svobodných).
Názory na vyplácení dividendy se různí
Dolnosaský ministr dopravy Jörg Bode na počátku ledna řekl, že hlavním důvodem pro množství nefunkčních, zamrzlých výhybek na německých tratích je nedostatek personálu. Tvrdí proto, že výplata dividend do státního rozpočtu postrádá význam, když tyto prostředky potřebuje Deutsche Bahn na zajištění dostatečného standardu drážních služeb.
Opačné stanovisko zastává dopravněpolitický mluvčí frakce FDP ve
Spolkovém sněmu Patrick Döring, který je zároveň členem dozorčí rady
Německé dráhy. „DB by měla dividendu vyplatit, ale současně by měla
zapomenout na to, že zisky z činnosti DB Netz použije pro nákup
zahraničních podniků. Koncern DB nemůže očekávat křížové subvence od
DB Netz, jehož zisk musí jít do modernizace železniční sítě,“
dodal.
n