Ing. Pavel Škarabela (Viamont) pro DN

„Viamont se chce Ve sdružení ERFA zapojit do tvorby lepšího podnikatelského prostředí“

Společnost Viamont vznikla v roce 1992. Zpočátku byly její aktivity zaměřeny na komplexní rekonstrukce, těžké střední opravy a propracování železničního svršku. V průběhu několika let se Viamont rozrostl ve společnost, která působí v mnoha oborech, zaměstnává přes 500 zaměstnanců a vytváří obrat přes 1,3 miliardy Kč. Na to, jakým směrem se akciová společnost Viamont ubírá v oblasti železniční nákladní dopravy, jsme se zeptali ředitele příslušné divize ing. Pavla Škarabely.

„Můžete nastínit historii úseku nákladní železniční dopravy společnosti Viamont?“

„Firma vznikla v roce 1992 a od počátku se zabývala dopravním stavitelstvím. Od 1. ledna roku 1995 vstoupil v platnost zákon č. 266/1994, O drahách, a naše společnost začala zajišťovat přepravy materiálu pro stavby a opravy dráhy vlastním personálem a s pronajatými náležitostmi. Vznikl samostatný celek oddělení železniční dopravy. Brzy nato, již 5. listopadu 1995, jsme zahájili pravidelné přepravy energetického uhlí ze Severočeských dolů pro ČEZ – Elektrárnu Mělník. Od té doby jsme se vybavili vlastními lokomotivami, železničními vozy a provozním personálem. Divize železniční dopravy má v současnosti 35 pracovníků, provozuje 160 vozů a 15 lokomotiv.“

„Můžete uvést, jaké služby společnost Viamont v současné době v nákladní železniční dopravě poskytuje (včetně například vleček a na ně navazujících služeb)?“

„Poskytujeme služby v plném rozsahu potřeb a požadavků zákazníků. Na vlečkách provozujeme dráhu i drážní dopravu, ale provádíme i údržbu a opravy silnic a železnic, zajišťujeme celní a spediční služby, provádíme nakládku a vykládku zboží pro silnici i železnici. Protože zákazníci mají různé požadavky, je rozsah služeb na jednotlivých vlečkách rozdílný. V nákladní dopravě jsou hlavními odběrateli energetické a stavební společnosti a realizujeme pro ně přepravu z nakládacího místa do místa určení včetně vykládky zboží. Nabízíme i pronájem vozů a lokomotiv.“

„Kteří jsou největší zákazníci vaší společnosti a jaká je struktura sortimentu a objemů zboží, jež pro ně převážíte?“

„Největšími zákazníky jsou v oblasti provozování vleček společnosti SETUZA, Franschach Pulp & Paper, Severočeské doly, Estman (člen skupiny RSM), v přepravách pak společnosti Severočeské doly, Maixner & Hanuš, Martia, Skanska ŽS a Viamont DSP.Hlavní přepravní komoditou je hnědé uhlí s ročním objemem přeprav jeden milion tun a stavební hmoty o objemu 400 tisíc tun ročně.“

„Jaká je současná podoba vašeho vozového parku?“

„Společnost provozuje výsypné a výklopné vozy pro přepravy štěrku, výsypné vozy pro přepravu uhlí a sypkých substrátů, kotlové vozy pro přepravu jedlých olejů, kotlové vozy pro přepravu chemikálií, nádržkové vozy pro přepravu práškových hmot a plošinové vozy.“

„Znamenal vstup do EU nějakou podstatnou změnu pro nákladní železniční dopravu provozovanou společností Viamont?

„Evropský dopravní trh se vstupem ČR do EU otevírá a přeshraniční doprava je pro nás lákavá. Stali jsme se proto řádnými členy sdružení soukromých dopravců ERFA se sídlem v Bruselu, kde se chceme zapojit do tvorby lepšího podnikatelského prostředí pro železniční dopravu. Železniční infrastruktura by měla být přístupnější a otevřenější než doposud, dopravce musí být flexibilnější a reagovat na požadavky zákazníků rychle a ekonomicky výhodně. Očekáváme, že nabídka mezinárodních přeprav soukromými dopravci zvýší zájem o železniční dopravu.“

Petr Jechort

www.viamont.cz

spinner