Drahá nafta

Většina dopravců kvůli rekordní ceně nafty zatím nezdraží

Většina dopravců kvůli rekordní ceně nafty zatím nezdraží

Převážná většina českých dopravců nebude kvůli současnému rekordnímu zdražení pohonných hmot zvyšovat ceny zákazníkům. Řada z nich zvedla ceny už v počátku roku v souvislosti s růstem nižší sazby DPH. V případě dalšího skoku ceny nafty však dopravci další zdražení nevyloučili.

Zdražení neplánují ani České dráhy. „Aktuálně nepočítáme s tím, že by se rostoucí ceny nafty odrazily ve výši jízdného,“ uvedl jejich mluvčí Radek Joklík. Jízdné zatím nebude zvyšovat ani dopravní společnost Student Agency. Potvrdil to její majitel Radim Jančura. Upozornil však, že pokud by se cena nafty zvýšila na 40 Kč za litr, jeho společnost by zdražit musela.

Mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix se domnívá, že rekordní ceny nafty se do konečných cen promítnout nakonec musí. „Žádné rezervy na straně dopravců již neexistují a v kombinaci s opětovným zdražením mýta o dalších 25 procent není jiná cesta než zvedání cen,“ uvedl.

Podle Jaroslava Hanáka, prezidenta prostějovské společnosti FTL – First Transport Lines, je nákladní doprava specifický trh. „Předpokládat, že zákazníci ihned přistoupí na zvýšení cen kvůli růstu cen pohonných hmot bez doložek daných v obchodních smlouvách, není reálné,“ řekl s tím, že FTL zdražování zatím neplánuje.

Řada dopravců hledá úspory v náhradě paliva a úsporných technologiích. Naftu někde nahradí plyn, testují se biopaliva i elektrobusy. Například v ČSAD Autobusy České Budějovice začne osm vozů jezdit namísto nafty na zemní plyn. Úspora bude podle jejího ředitele Vladimíra Homoly poměrně zásadní a jízdné dopravce nezdraží. Podle ředitele českobudějovického dopravního podniku je jednou z cest elektromobilita; podnik zvažuje i nahrazení nafty biologickým palivem, plyn podle něj není řešením.

Mluvčí dopravní a logistické společnosti Advanced World Transport (AWT) Katherini Koláčková uvedla, že rostoucí cena pohonných hmot je společně s razantním zdražením poplatků za užití kolejí a inflací pro železnici dalším nepříjemným faktorem. „Jdeme cestou technologických řešení a inovací. Mnohem více nyní používáme bionaftu a zavádíme různá provozní opatření, která spotřebu nafty dále snižují,“ uvedla.

(čtk)

spinner