13. prosince 2010

Předseda představenstva Rakouských spolkových drah ÖBB Christian Kern minulý týden obměnil vedení dceřiné společnosti pro nákladní dopravu Rail Cargo Austria (RCA). Z funkce odvolal jak mluvčího představenstva Friedricha Machera, tak jeho ředitele Günthera Riesslanda. Za hlavní důvod označil přetrvávající ztrátovost podniku a nepřesvědčivý program jeho budoucí stabilizace.
Na obě pozice RCA vypíše výběrové řízení. Oba odvolaní funkcionáři budou v práci pro RCA pokračovat, funkci Friedricha Machera dočasně převezme sám Christian Kern.
RCA letos očekává záporný výsledek hospodaření (EBIT) ve výši 723 až 75 milionů €; v důsledku mimořádných výdajů se ovšem celková ztráta přiblíží až k hranici 300 milionů €. Celou čtvrtinou se na ní bude podílet převzatý maďarský nákladní dopravce MÁV Cargo, který je nyní pod názvem Rail Cargo Hungaria součástí skupiny RCA. Christian Kern již v něm údajně oznámil rozsáhlé propouštění; už na začátku příštího roku by jej mohla opustit až tisícovka zaměstnanců.
Sanační program zklamal
Friedrich Macher na říjnové prezentaci zásad sanačního programu podniku ve Vídni uvedl, že by se RCA měly vrátit k zisku již v příštím roce. Napomoci k tomu podle něj mělo i zvýšení cen, k němuž podnik přistoupil letos v srpnu. Navržený úsporný balíček měl RCA ušetřit více než 200 milionů €. Byl založen na rušení některých (ztrátových) spojů, racionalizaci a optimalizaci procesů a dalších organizačních opatřeních. O rok později – v roce 2012 – se podle bývalého vedení Rail Cargo měla ze ztráty vymanit i maďarská dceřiná společnost. Zdá se však, že účinnost navrženého plánu byla nižší, než bývalé vedení očekávalo.
Problémová kombinovaná doprava
Největším „viníkem“ ztráty je vnitrostátní kombinovaná doprava. Srpnové zdražení bývalé vedení RCA označilo za odůvodněný, „ekonomicky smysluplný“ krok. Námitky, že vyšší ceny za kombinovanou dopravu povedou k odlivu zákazníků k silniční dopravě, Friedrich Macher kategoricky odmítl. „Pro nás je prvořadé provozovat rentabilní síť. Těžko můžeme na vlastní náklady udržovat systém jen proto, že je všeobecně označován za ekologický,“ řekl.