Financování železniční dopravy

V otázce financování železnice se rodí kompromis

V otázce financování železnice se rodí kompromis

Ministr financí Miroslav Kalousek souhlasí s kompromisním návrhem na financování regionální a dálkové železniční dopravy, s nímž v září přišel ministr dopravy Pavel Dobeš. Místo 800 milionů Kč by stát na financování regionální i dálkové dopravy měl vydat jen 300 milionů. Zbytek by měly nalézt kraje, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

„Vláda se shodla, že je to vstřícný krok ze strany krajů a že by to měla přijmout,“ řekl minulý týden Miroslav Kalousek. Zároveň ovšem znovu zpochybnil právní závaznost memoranda, které dotace krajům pro provozování regionální železniční dopravy zaručuje. Podle dokumentu, který se zástupci krajů podepsala předchozí vláda Jana Fischera, mají kraje nárok na roční dotaci ve výši 2,6 miliardy Kč. Ministerstvo financí by ji ovšem od příštího roku rádo snížilo o 600 milionů Kč. Na platnosti memoranda naopak trvá zejména Asociace krajů, jejíž předseda a zároveň jihomoravský hejtman Michal Hašek varoval, že se kraje proti snižování dotací hodlají bránit i u soudu. Ministerstvu dopravy kromě dotací pro kraje jde rovněž o financování prokazatelné ztráty z provozování rychlíkové dopravy. V rozpočtu mu na ně chybí zhruba 200 milionů Kč.

Ušetřit budou muset všichni

Kompromisní návrh na financování železniční dopravy spočívá podle ministra dopravy Pavla Dobeše v rozdělení financování na více subjektů. Pokud se ve státním rozpočtu najde 300 milionů Kč, kraje by mohly ze svých rozpočtů přidat částku kolem 150 milionů Kč. Dalších 150 milionů Kč by shodně ušetřily České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. „Tím by se objem železniční dopravy nemusel pro příští rok dramaticky snižovat,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. O této možnosti již ministr údajně jednal s představite­li krajů.

„Úspory bude dopravce hledat na straně režijních a administrativních nákladů,“ řekl vedoucí tiskového oddělení Českých drah Radek Joklík. Prostor pro šetření na straně Českých drah je podle něj již velmi omezený. Loni dopravce například kvůli úsporám propustil zhruba dva tisíce zaměstnanců převážně z administrativních profesí, ale ušetřené náklady okamžitě spolkl meziroční nárůst cen nafty, elektřiny a poplatku za dopravní cestu. Tyto náklady již dopravce podle Radka Joklíka nijak ovlivnit nedokáže.

Lepší je kompromis než nic

„Kompromisní řešení je rozhodně lepší než nic,“ komentoval iniciativu předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša. Řešení však podle předáka nejsilnější odborové centrály na železnici představuje zpochybnění závaznosti memoranda. Domnívá se, že dopravce nebude mít jistotu, že to, co je dohodnuto nyní, bude platit i v následujících letech. Jakýkoliv kompromis by podle něj měl být doplněn usnesením Poslanecké sněmovny, aby byla dlouhodobě zajištěna kontinuita financování, bez níž budou mít České dráhy potíže při investicích do kolejových vozidel.

(čtk)

spinner