24. září 2025, red

25.9. - Na veletrhu TRAKO 2025 v polském Gdaňsku proběhla mezinárodní premiéra nové generace bateriových vlaků RegioPanter (BEMU). Jednotku na veletrhu představuje Škoda Group ve spolupráci s Českými drahami (ČD) a Moravskoslezským krajem (Česká republika). Jedná se o první veřejnou prezentaci nové generace těchto nejmodernějších bateriových vlaků na mezinárodní úrovni. Škoda Group aktuálně vyrábí 15 vlaků BEMU nové generace pro České dráhy a jejich provoz v Moravskoslezském kraji. Vlaky zahájí provoz v Moravskoslezském kraji počátkem roku 2027.
Jednotky BEMU kombinují elektrický a bateriový pohon. Při jízdě se průběžně dobíjejí z trolejového vedení a v úsecích bez elektrické trakce využívají energii z baterií s dojezdem 80 kilometrů. Maximální rychlost souprav činí 160 km/h při jízdě pod trolejí a 120 km/h v čistě bateriovém režimu. Díky rekuperaci energie při brzdění se baterie dobíjejí i mimo elektrifikované úseky.
„Bateriové jednotky RegioPanter jsou čistým a efektivním řešením pro regionální dopravu, které je rychle dostupné už dnes bez čekání na rozsáhlé investice do modernizace infrastruktury. Díky akutrolejové koncepci, která kombinuje průběžné nabíjení pod trolejí a provoz na baterie mimo elektrifikované úseky, přináší dopravcům nižší provozní náklady a cestujícím rychlejší pohodlné spojení bez přestupů. Vnímáme silný exportní potenciál tohoto řešení pro řadu regionů – zejména ve střední a východní Evropě,“ uvedl Petr Novotný, CEO Škoda Group.
„České dráhy už skoro rok provozují ve zkušebním provozu první čtyři elektrické jednotky Škoda RegioPanter osazené baterií. Za tu dobu ujely půl milionu kilometrů v kombinovaném provozu, pod trolejí i na baterie. To je důkaz, že tato technologie je budoucností regionální dopravy. Na lince z Ostravy do Veřovic díky novým akutrolejovým vlakům sledujeme až dvacetiprocentní nárůst zájmu cestujících. Díky spolupráci s Moravskoslezským krajem jsme se stali prvním dopravcem v Česku, který bateriové jednotky nasadil do provozu a dnes představený typ vlaku brzy rozšíří jejich provoz v celém moravskoslezském regionu,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Okamžitě dostupné řešení bez náročných zásahů do infrastruktury
Nová generace bateriových jednotek RegioPanter navazuje na úspěšný provoz prvních čtyř elektrických jednotek s bateriemi v Moravskoslezském kraji, kde již mají najeto více než 0,5 mil. km. O využití technologie kombinovaného pohonu uvažuje řada zemí s cílem rychle posílit roli bezemisní železniční dopravy coby efektivní páteře dopravní obslužnosti. Právě v regionech s rozsáhlou sítí jen částečně elektrizovaných tratí představují bateriové jednotky rychlé a efektivní řešení. Díky provozu na baterie umožňují rychle zavést komfort a jízdní doby elektrických vlaků i tam, kde aktuálně jezdí například starší a výrazně méně ekologické motorové soupravy. Tím zvyšují atraktivitu veřejné železniční dopravy, zlepšují dostupnost menších center a přinášejí okamžitý ekologický přínos bez nutnosti náročných stavebních zásahů do infrastruktury.
Škoda Group přitom staví na dlouholetých zkušenostech s bateriovými vozidly. Již ve 30. letech 20. století vyráběla akumulátorové lokomotivy, od roku 2015 jezdí v Turecku její tramvaje s bateriovým pohonem schopné překonávat úseky bez trolejí a vyrábí také dvouzdrojové trolejbusy, které kombinují napájení z trolejí s bateriemi.
Chystané rozšíření provozu bateriových jednotek RegioPanter a jejich nové generace představuje významný krok nejen pro Moravskoslezský kraj a Českou republiku, ale také pro celou Evropu. Škoda Group tím potvrzuje svou roli lídra v oblasti udržitelné mobility a nabízí dopravcům řešení, které spojuje ekologii, efektivitu a komfort cestování.
První čtyři dvouvozové BEMU soupravy, na které nová generace navazuje, byly nasazeny v Moravskoslezském kraji v České republice v prosinci 2024. Během prvních deseti měsíců najely tyto jednotky dohromady více než 500 000 kilometrů, přičemž téměř polovina této vzdálenosti byla absolvována v bateriovém režimu. Nasazení BEMU jednotek znamená roční úsporu nejméně 200 tisíc litrů nafty a přibližně 500 tun emisí CO₂. Zároveň došlo díky nasazení moderních vlaků a zkrácení jízdních dob ke skokovému navýšení kvality služeb pro cestující, což se pozitivně odrazilo v jejich meziročním nárůstu až o 20 procent. To znamená další přínosy pro dopravce a úspory pro objednatele dopravy.
Základní technické parametry nové generace bateriových jednotek
- Počet vozů: 2
- Délka jednotky: 52 900 mm
- Šířka skříně: 2 820 mm
- Výška vozu: 4 260 mm
- Počet vozů: 2
- Počet sedadel (z toho 1. třída): 150 (8)
- Celkový počet cestujících: 323
- Trvalý výkon: 4 × 340 = 1 360 kW
- Maximální rychlost: 160 km/h v trolejovém režimu; 120 km/h v bateriovém režimu
- Jmenovité napětí troleje: 3 kV DC/ 25 kV 50Hz AC
- Alternativní pohon: elektrický z baterie
- Minimální délka dojezdu na baterii: 80 km
- Měrný výkon v bateriovém režimu: 10,9 kW/t
- Zabezpečení: ETCS L2 BL3 + zabezpečovač třídy B
(red)
Foto: Škoda Group