20. srpna 2012

Spor o financování regionálních drah mezi ministerstvem dopravy a Drážním úřadem pokračuje. Ministerstvo zamítlo rozhodnutí úřadu, který dříve zrušil připravované stomilionové zdražení poplatku za použití kolejí, a poslalo mu věc k dalšímu projednání. V polovině července o tom informoval mluvčí ministerstva Martin Novák. Vyšší cenu měly od července začít u objednaných vlaků platit jednotlivé kraje. Kvůli průtahům s rozhodnutím však zůstaly ceny za dopravní cestu na loňské úrovni.
Podle Drážního úřadu ministerstvo nesplnilo zákonnou podmínku, podle níž musí být zvyšování poplatku za použití železnice dopravcům oznámeno s alespoň ročním předstihem. Návrh na změnu poplatku totiž ministr dopravy Pavel Dobeš oznámil teprve loni v říjnu.
„Nerozporujeme názor Drážního úřadu, že změna výše poplatku byla ohlášena pozdě,“ řekl Martin Novák. Ministerstvo vytýká úřadu procesní pochybení, když své rozhodnutí neodeslal všem dopravcům, kterých se může týkat. Z pohledu ministerstva navíc úřad nedostatečně vysvětlil snížení poplatku za jízdu dieselových lokomotiv na elektrifikovaných tratích.
Resort dopravy přitom požadoval naopak zdražení jízd dieselových strojů tam, kde by mohly jezdit elektrické lokomotivy. Nákladní dopravce chtělo ministerstvo tímto návrhem motivovat k ekologicky šetrnějšímu provozu. „Dopravců, kterým bude muset Drážní úřad rozhodnutí odeslat, je 75,“ uvedl ředitel úřadu Pavel Kodym. Požadavkem ministerstva se podle něj záležitost administrativně komplikuje. Pavel Kodym předpokládá, že se většina dopravců k rozhodnutí vyjádří a zapracování jejich připomínek potrvá minimálně dva měsíce.
Zvýšení poplatku mělo kompenzovat výpadek dotace
Ministr Pavel Dobeš zvýšení poplatku za využívání železnice navrhl v době, kdy ministerstvo financí avizovalo, že ze státního rozpočtu krajům neproplatí plných 2,6 miliardy Kč, které jim na regionální vlakové spoje slibovalo memorandum podepsané s úřednickou vládou Jana Fischera. Výpadek ve výši zhruba 300 milionů Kč měly smazat České dráhy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a formou zvýšení poplatku za použití kolejí i kraje. Peníze pro letošní rok však podle informací Martina Nováka nakonec ministerstvo financí poslalo v plné výši. Ročně kraje za objednávku vlaků zaplatí zhruba osm miliard Kč.
(tj/čtk)