Evropa

UNIFE: Systém ERTMS se může stát celosvětovým standardem

UNIFE: Systém ERTMS se může stát celosvětovým standardem

Evropský signalizační a zabezpečovací systém pro železnici ERTMS se začíná prosazovat i u mimoevropských uživatelů. Podle statistik, které na konci dubna zveřejnila Unie evropského železničního průmyslu UNIFE, je ERTMS na nejlepší cestě stát se celosvětově uznávaným standardem. „Údaje z prvního čtvrtletí letošního roku potvrzují trend z posledních let. Řada velkých zakázek na implementaci systému ERTMS přišla ze zemí mimo Evropu, především z Asie a Blízkého východu,“ uvedl generální ředitel UNIFE Philippe Citroën.

„ERTMS by měl být uznán za globální standard. Je používán již ve 38 zemích celého světa. Pro evropský železniční průmysl představuje nejvýznamnější zakázku na světovém železničním trhu,“ dodal Philippe Citroën. V současné době je podle něj systém provozován na tratích o celkové délce 17 tisíc kilometrů. Společně s již uzavřenými kontrakty dosáhne v příštím roce síť tratí s ERTMS délky 62 tisíc kilometrů. Počet kolejových vozidel vybavených modulem ERTMS překročí 7500.

Univerzální možnost použití systému

Mimo Evropu je o ERTMS největší zájem v Asii (29 procent veškerého objemu investic do systému), následuje Afrika a Blízký východ (14 procent). ERTMS rovněž prokazuje možnost použití v různých podmínkách – od běžných nákladních tratí v zemích Perského zálivu přes vysokorychlostní železniční tahy v Číně nebo mezi Mekkou a Medínou až po předměstské železniční spoje v Aucklandu, Sydney a Rio de Janeiru. Do ERTMS investují země jako Čína, Indie, Jižní Korea, Tchaj-wan, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty, Maroko, Alžír, Turecko, Kazachstán, Indonésie, Brazílie, Mexiko, Austrálie a Nový Zéland. V Evropě podepsaly významné kontrakty Dánsko, Švýcarsko a Belgie, kde by měl být systém ERTMS zaveden na celé železniční síti.

Evropa potřebuje jednotné pokrytí

„Všude, kde byl ERTMS instalován, přinesl výrazné zkvalitnění železničního provozu. V Evropě je nutné zajistit jednotné pokrytí. Některé země střední Evropy oddalují své investice, čímž zásadním způsobem zpomalují vytváření efektivního interoperabilního evropského železničního trhu,“ řekl dále Philippe Citroën.

Svaz UNIFE uvítal podepsání nového memoranda o porozumění mezi Evropskou komisí, Evropskou železniční agenturou ERA a železničními asociacemi CER, UIC, UNIFE, EIM, GSM-R Industry Group a ERFA. Slavnostní podpis se uskutečnil v polovině dubna v Kodani během summitu pořádaného dánským předsednictvím EU. „Od minulého memoranda z roku 2008 jsme učinili obrovský krok vpřed,“ zdůraznil předseda UNIFE Henri Poupart-Lafarge.

Nové memorandum předpokládá přijetí řady opatření v oblastech, jako je údržba, technická harmonizace, homologace a testování vybavení. Z dokumentu rovněž vyplývá nutnost urychleně přijmout opatření na úrovni politických reprezentací. Jednotlivé zainteresované státy by měly striktně dodržovat plán zavádění ERTMS. Pro plnou funkčnost systému má zásadní význam zavedení ERTMS na všech hlavních panevropských železničních koridorech v příštích letech.

„V mnoha ohledech je ERTMS testem odhodlání prosadit skutečnou interoperabilitu v Evropě. Je to výzva pro celý železniční sektor. Memorandum otevírá cestu pro hladké a jednotné zavedení systému ve všech zemích Evropské unie,“ zdůraznil Philippe Citroën.

n

spinner