Doprava a životní prostředí

UIC: Studie prokazuje ekologický přínos železnice

Mezinárodní železniční unie (UIC) si nechala vypracovat studii o externích nákladech jednotlivých druhů dopravy. Externality zahrnují zejména znečištění ovzduší, hluk, ale také nehodovost. Experti ze společností CE Deft, INFRAS a ISI v srpnu zveřejněné studii dospěli k závěru, že železniční doprava se na nich v Evropské unii ve srovnání se silniční dopravou podílí poměrně nepatrně.

Zatímco osobní a nákladní vlaky způsobují okolo dvou procent externích nákladů, osobní automobily více než 60 procent a všechny druhy silničních dopravních prostředků dokonce přes 90 procent. Hlavním závěrem studie je konstatování, že železnice vykazuje v přepočtu na osobokilometr asi čtyřikrát nižší externí náklady než silniční nebo letecká doprava. V případě čistě nákladní dopravy jsou dokonce šestkrát nižší.

Zatímco externí náklady na jednoho cestujícího ve vlaku studie vyčíslila na 15,3 € (u elektrické trakce jen 12 €), v případě osobních automobilů uvedla 64,7 € a v letecké dopravě 57,1 €. Více než polovina externích nákladů silniční dopravy při-tom pochází z nehod. V případě letadel zase z drtivé většiny souvisí se změnou klimatu.

Autoři studie zkoumali údaje z roku 2008 a zpracovali data z 25 členských států Evropské unie (bez Malty a Kypru), Norska a Švýcarska. „Zpráva je dalším jasným důkazem výhod železniční dopravy, a to ze společenského i ekonomického hlediska,“ komentoval výsledky studie generální ředitel Mezinárodní železniční unie Jean-Pierre Loubinoux. Podle jeho slov studie ukázala klíčovou roli železnice při dalším budování „zelené ekonomiky“. (tj)

spinner