2. října 2015

Ministerstvo dopravy v současné době pokračuje podle vládou stanoveného harmonogramu v otevírání trhu v železniční dopravě na definovaných linkách. Do fáze otevírání obálek dospěla v září již linka Plzeň – Most, kde bylo pět nabídek, po jejichž otevření se jeví, že zajištění dopravy na základě soutěže bude ekonomicky výhodnější než stávající objednávka ze strany státu. Minulý týden to uvedl náměstek ministra dopravy Ing. Ladislav Němec.
Nabídky na provoz neelektrifikované linky na trati mezi Plzní a Mostem podaly České dráhy, RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a společnost Arriva spadající pod německé Deutsche Bahn. Nejlevnější nabídku podala společnost GW Train Regio, která za kilometr jízdy žádá po státu dotaci necelých 75 Kč. Správnost výběrového řízení však vzápětí zpochybnily České dráhy, které podaly stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). „Protože vnímáme určité pochybnosti o správnosti zadání k nabídkovému řízení na tuto linku, spočívající především v kritériích, která podle nás neumožňují připravit uchazečům srovnatelné nabídky, obrátili jsme se v této věci na ÚOHS,“ řekl před dvěma týdny mluvčí drah Radek Joklík.
Vítěz výběrového řízení, které ministerstvo dopravy vypsalo v únoru, by měl začít s provozem od prosince příštího roku. „Skutečnost, že máme pět soutěžících, znamená, že i o tuto linku, která nepatří mezi nejvíce atraktivní, je zájem,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ministerská výběrová komise nabídky nyní posoudí, kdy úřad vyhlásí vítěze, zatím ale není známo.
„Jak bude tato první fáze liberalizace pokračovat, bude nyní záležet na ÚOHS, k němuž ČD podaly námitky proti zadávací dokumentaci. Další nabídková řízení mají určitá zpoždění, která byla vyvolaná opožděným přijetím OPD2. Jejich provázanost s tímto programem je však důležitá, neboť u soutěžených linek bude možné čerpat dotace na obnovu vozidel (viz 1. str.),“ uvedl Ladislav Němec.
Po trati Plzeň – Most plánuje ministerstvo vypsat výběrové řízení na dvojici linek z Liberce do Pardubic a do Ústí nad Labem. Následovat by měly trasy Praha – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb. Jako poslední přijde na řadu linka Ostrava – Krnov – Olomouc.
(lan/čtk)