Vícesystémové lokomotivy BR 189 zahajují pravidelný provoz

Technika

Vícesystémové lokomotivy řady 189 z produkce společnosti Siemens, které provozuje Německá dráha (DB), získaly od Drážního úřadu povolení k zajíždění i na území České republiky, konkrétně do Děčína. Společnosti Siemens a DB usilují o schválení hnacího vozidla pro provoz na celém území ČR ještě do konce letošního roku, oznámil výrobce lokomotivy na počátku května. Lokomotivy BR 189 zahájí v České republice provoz jako první moderní zahraniční lokomotivy. Nejmodernější vícesystémové lokomotivy bude jejich vlastník – dceřiná společnost DB pro nákladní dopravu Railion – nasazovat na spoje do Děčína. Příslušné povolení pro jízdu v úseku mezi hraničním přechodem Bad Schandau u Drážďan a Děčínem lokomotivám již Drážní úřad České republiky udělil. Na této trati bude podle jízdního řádu jezdit deset těchto moderních lokomotiv. DB usiluje o to, aby do konce letošního roku tento typ hnacího vozidla získal homologaci pro celou českou železniční síť. Schválení BR 189 pro provoz na celém území České republiky by podle DB bylo významným krokem k zajištění interoperability v přepravě zboží do/ze sousedních zemí. Při nasazení vícesystémových lokomotiv v mezinárodní dopravě totiž odpadá náročné přepřahání lokomotiv a výměna strojvůdců. Mimo jiné se tím snižují náklady a zvyšuje flexibilita železniční dopravy, což zvyšuje její konkurenceschopnost vůči silniční dopravě. Z veškeré nákladní dopravy Německé dráhy se zhruba 60 procent uskutečňuje minimálně přes jednu státní hranici a tento podíl se stále zvyšuje. Zvýšení poptávky po mezinárodních přepravních a logistických službách je dáno tím, že výrobní struktury podniků a tok materiálů přesahují hranice jednotlivých zemí a nabývají stále více mezinárodního charakteru. Tím vzrůstá atraktivita kolejové dopravy, neboť jednou z jejích nesporných výhod je právě přeprava velkých objemů zboží na velké vzdálenosti. Mezní hodnoty rušivého proudu byly výzvou Dosud mohl Railion mezi hranicí a Děčínem nasazovat pouze letité lokomotivy řady BR 180, které byly velmi náročné na údržbu. Moderní lokomotivy BR 189 jsou v provozu od roku 2002. K dnešnímu dni je lokomotiva schválena pro provoz v Německu, Rakousku, Itálii, Švýcarsku, Chorvatsku a Slovinsku. Přípravy nebo již samotný schvalovací proces probíhají vedle České republiky také v Nizozemsku, Švédsku a Polsku. Největší výzvou v první části procesu homologace byly extrémně nízké mezní hodnoty rušivého proudu v ČR. Rušivé proudy moderních asynchronních lokomotiv mohou ovlivnit zastaralá zabezpečovací zařízení, která hlídají volnost kolejových obvodů v české železniční síti. Tento problém se podařilo odstranit prostřednictvím optimalizace softwaru řízení trakčních měničů lokomotiv. Povolení přeshraničního provozu trvalo zhruba osm měsíců. Pro schválení typu vozidla pro celé území České republiky vyžadují české úřady dovybavení příslušnou mobilní částí vlakového zabezpečovacího zařízení, některá dodatečná měření a dále úpravy softwaru v brzdovém systému. Další homologační jízdy lokomotivy pro schválení vozidla pro provoz na celém území České republiky se uskuteční v září. (jet)

spinner