3. srpna 2006
Unikátní trenažér s největším modelem kolejiště v České republice nabízí vzdělávací středisko společnosti AŽD Praha v Brně. Za 2,5 roku se na něm vyškolilo kolem 600 zaměstnanců Českých drah, uvedl v polovině července před novináři Josef Hendrych z Generálního ředitelství ČD při prezentaci zařízení. Pracovníkům, kteří se ve středisku školí, přináší modelové kolejiště řadu výhod. V pracovním prostředí, které je identické se skutečnými ovládacími pracovišti na železnici, lze nacvičovat, jak s chladnou hlavou řešit mimořádné situace či poruchy, jež v normálním provozu mohou vyvolávat stres a chyby personálu. „Je důležité, že si pracovníci mohou vyzkoušet některé situace na simulátoru. Ve skutečném provozu jsou pak při obsluze zařízení mnohem jistější a nemusejí se obávat, že by je některá situace mohla zaskočit. To se projeví v plynulém provozu na železnici a větším bezpečí cestujících,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Z didaktických důvodů bylo kolejiště navrženo tak, aby postihovalo co možná nejvíce netypových kolejových konfigurací, které se mohou ve skutečnosti vyskytnout. Jeho součástí je dvoukolejná trať koridorového typu se čtyřmi stanicemi vybavenými staničním zabezpečovacím zařízením typu ESA 11. Jízda v traťových úsecích je řízena samočinně elektronickým autoblokem. Na tratích se nacházejí i přejezdy, jejichž činnost je rovněž automatická, řízená jízdou vlaků. Z koridorové trati odbočuje vedlejší jednokolejná trať s jednoduchou stanicí vybavenou samovratými výhybkami. Kolejiště je vybaveno kolejovými obvody ve stejném rozsahu, v jakém by bylo osazeno kolejiště reálné. Hardware a software jsou školicí aplikací skutečných systémů, které AŽD Praha instaluje na české železniční síti. Samotnou jízdu modelových vlaků řídí digitální systém LENZ. Hnací vozidla lze ovládat ručně pomocí jízdních ovladačů, které jsou vybaveny rovněž provozní brzdou a rychlobrzdou nebo automaticky naprogramováním čísla vlaku a automatického režimu. Vlaky automaticky regulují svou rychlost v závislosti na návěstěné rychlosti, respektive automaticky zastavují před návěstidlem s návěstím „stůj“. Rozjezdy a brzdění jsou plynulé, zrychlení či zpomalení je závislé na poloze ovladače. (jet/čtk)
Vybrané parametry modelového kolejiště Na ploše 47 m2 se nachází 260 metrů kolejí, z nichž 200 je vybaveno trolejovým vedením. Z celkem 126 vozidel je 21 osobních, 87 nákladních a 18 hnacích. Všechna vozidla jsou vybavena automatickými spřáhly. Staniční a traťová zařízení: l 5 železničních stanic, z toho jedna dálkově řízená, l 103 výhybek, z toho 16 křižovatkových a dvě samovratné, l 6 plně funkčních výkolejek, l 180 jedno až pětisvětlových návěstidel s indikátory rychlosti, l 6 přejezdových zabezpečovacích světelných zařízení typu AŽD 71, z toho 2 dvoukolejná se závorami, 1 jednokolejné se závorami, 3 jednokolejná bez závor, l 3 přejezdová zařízení mají zapracovanou vazbu na staniční zabezpečovací zařízení, další 3 jsou na trati,l na dvoukolejné trati je nainstalováno napínané trolejové vedení.