4. března 2004
Správě železniční dopravní cesty se podařilo získat finanční prostředky na vypořádání zbývajících dluhů, které zdědila po státní organizaci České dráhy. Emise obligací umožní SŽDC vyrovnat dluhy v průběhu první poloviny letošního roku. Minulý týden to v Praze na Žofínském fóru věnovaném investičnímu rozvoji železnic uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský.
Hlavními cíli SŽDC jsou podle jejího generálního ředitele Jana Komárka modernizace čtyř koridorů. První a druhý koridor by měly být dokončeny letos, přičemž práce na spojovací větvi mezi Přerovem a Českou Třebovou skončí až v příštím roce. Budování třetího a čtvrtého koridoru se nachází ve fázi příprav. Evropská unie podporuje koridorovou větev na Norimberk. Již v letošním roce by měl být podle Jana Komárka představen projekt úseku této větve, který spojí Plzeň se Stříbrem. Projekt se uchází o příspěvek z kohezního fondu EU.
Celá síť koridorů by měla být na území České republiky dokončena do roku 2010. Ministerstvo dopravy proto předložilo vládě návrh na zvýšení výdajového rámce ročně o pět miliard Kč tak, aby se dokončení k tomuto termínu stihlo.
SŽDC hodlá dále provést modernizaci vybraných železničních uzlů. V plánu je vybudování nového spojení hlavního nádraží v Praze s ostatními velkými pražskými nádražími. Výběrové řízení na tento projekt by podle Jana Komárka mělo být vyhlášeno do konce dubna; předpokládaná cena je devět miliard Kč.
Připravuje se rovněž modernizace uzlu Brno. Náklady se odhadují na 20 miliard Kč. I na tomto projektu by se měla podílet EU.SŽDC se dále chystá zvýšit bezpečnost železničních přejezdů, na což hodlá vyčlenit 160 miliónů Kč.
(jet)