13. července 2012

Prioritou nového vedení Správy železniční dopravní cesty v čele s Jiřím Kolářem je dokončit chybějící úseky a uzly na třetím a čtvrtém tranzitním železničním koridoru. Na konci června státní společnost vypsala tendry na celkem pět staveb, plánovaná investice dosáhne částky 8,4 miliardy Kč. Jediným kritériem pro výběr dodavatele bude cena.
Mezi pěticí vybraných staveb je dokončení rekonstrukce železničního uzlu v Břeclavi, modernizace kolejiště na nádražích v Olomouci a Ústí nad Orlicí, modernizace trati mezi Táborem a Sudoměřicemi u Tábora a oprava tratě mezi pražskou Bubenčí a Holešovicemi. „Předpokládáme, že odevzdání nabídek bude do konce měsíce září, a pokud vše půjde hladce, tak bychom rádi se zhotoviteli uzavřeli smlouvy do listopadu,“ uvedl minulý týden Jiří Kolář.
SŽDC podle jeho slov s výjimkou ceny nebude přihlížet k žádným dalším faktům, což by mělo přispět ke zvýšení transparentnosti výběru. V minulosti SŽDC například zohledňovala záruky poskytované stavitelem, dobu výluk, kterou si stavba vyžádá, a ekologická kritéria.
Zakázky na rekonstrukci uzlů podle Jiřího Koláře zvýší bezpečnost při průjezdu stanicemi a zároveň i rychlost, kterou stanicemi mohou vlaky projíždět. V břeclavském uzlu se například traťová rychlost bude zvyšovat ze současných 30 až 40 na 120 kilometrů v hodině. „Stanicí při-tom projíždí čtvrtina veškeré nákladní dopravy v České republice,“ dodal.
Zvyšování rychlosti na železnici, tedy i zvyšování propustnosti české železnice, je podle Jiřího Koláře otázka, kterou se bude SŽDC zabývat i v širším kontextu. Současná maximální rychlost 160 km/h by se údajně na vybraných úsecích mohla zvýšit až na 200 km/h. „Zvýšení rychlosti ale nepůjde na úkor bezpečnosti železniční dopravy,“ zdůraznil ředitel SŽDC.
Parametry zakázek, které SŽDC plánuje vypsat, začátkem dubna schválila vláda. Její souhlas je podmínkou vypsání výběrového řízení u všech zakázek s odhadovanou hodnotou nad 500 milionů Kč bez DPH. Pro financování veřejných zakázek úřad počítá s využitím evropského operačního programu Doprava.
Tomáš Johánek