21. března 2012

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypsala v polovině února tendr na modernizaci trati z Rokycan do Plzně. Odhadovaná hodnota zakázky, kterou již na počátku února schválila vláda, přesahuje 7,53 miliardy Kč bez DPH. Zájemci se o zakázku mohou ucházet do 23. května, obálky s jejich nabídkami budou otevřeny následující den. Vyplývá to z informací zveřejněných na portálu veřejných zakázek.
„Očekáváme velký zájem, my tomu říkáme investiční akce desetiletí na železnici,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Takto velkou zakázku podle něj jeho organizace ještě nevypisovala. V zadávacích podmínkách mimo jiné stojí, že část stavby musí vítěz tendru provádět pouze vlastními kapacitami, aby nedocházelo například k přeprodávání zakázek subdodavatelům.
Přísné nároky na případné dodavatele
Zadavatel kromě toho také požaduje, aby měl uchazeč o stavbu celkový obrat za poslední tři uzavřená účetní období minimálně osm miliard Kč a aby obrat za stavební práce na železnici bez subdodávek za stejnou dobu dosáhl minimálně tři miliardy Kč. Objem dopravních staveb provedených dodavatelem v posledních pěti letech musí dosahovat minimálně šesti miliard Kč. Od banky pak musí mít příslib úvěru ve výši minimálně 800 milionů Kč.
Stavět se možná začne ještě letos
Stavba by podle Pavla Hally měla být zahájena ještě letos, podle portálu veřejných zakázek se práce odhadují na 38 měsíců. Trať určená k modernizaci měří zhruba 21,2 kilometru. Úprava zahrnuje mimo jiné dvě přeložky dílčích úseků tratě, železniční stanici Ejpovice a Chrást u Plzně, včetně zastávky Klabava a Plzeň-Doubravka. Úsek Rokycany – Plzeň je součástí III. železničního koridoru z Prahy přes Plzeň do Chebu. Po zahájení modernizace tratě Rokycany – Plzeň už zbude poslední velká etapa z Prahy do Berouna. Evropská unie by se na financování zakázky mohla podílet až 77 procenty. Stavba je mimo jiné součástí transevropské železniční sítě v ose Praha – Norimberk. V souvislosti s tím bavorské a české ministerstvo dopravy připravují podpis memoranda o rozvoji vzájemné železniční dopravy. Obě strany nyní usilují hlavně o vybudování železničního koridoru, který spojí Prahu s Mnichovem a má výrazně urychlit železniční dopravu mezi oběma metropolemi.
(tj/čtk)