19. února 2004
Federace strojvůdců minulý týden oznámila, že o půlnoci na1. března strojvůdci vstoupí do 48 hodinové stávky. Odborová organizace hájící zájmy strojvůdců se totiž domnívá, že management Českých drah nedodržel slib nejpozději k 1. únoru letošního roku změnit zařazení strojvedoucích v Oborovém sborníku prací. Tato změna by měla sjednotit zařazování strojvedoucích na traťových výkonech do osmé tarifní třídy a strojvedoucích jezdících na posunech do sedmé třídy.
Prezident Federace strojvůdců Petr Čechák se na schůzce s novináři pozastavil nad tím, že České dráhy čekají jen na vyjádření Odborového sdružení železničářů, které hájí zájmy strojvůdcovské profese jen velmi okrajově. Federaci jde podle něj především o to, aby se strojvůdcům dostalo „alespoň minimálního ocenění, které jim právem přísluší za jejich vysoce kvalifikovanou a odpovědnou práci“.
Podle generálního ředitele ČD Petra Kousala však Oborový sborník prací zahrnuje všechny drážní profese, a vedení ČD proto chce znát i stanoviska zástupců ostatních oborů. Petr Kousal dále uvedl, že požadavky strojvůdců byly splněny v rámci kolektivní smlouvy. Změna tarifů tak, jak žádají strojvůdci, by podle něj vedla ke snížení jejich výkonových odměn.
České dráhy zaměstnávají zhruba osm tisíc strojvůdců, z nichž asi jednoho tisíce by se měla dotknout tarifní změna. Průměrná hrubá mzda strojvůdce včetně příplatků dosahuje v současné době přes 20 tisíc Kč, zhruba dvě třetiny z této částky činí tarifní položka. Průměrná mzda na Českých drahách se loni pohybovala kolem 17 200 Kč; letos se očekává její nárůst na asi 18 300 Kč. (jet)