4. září 2012

Stěžejním bodem činnosti Sdružení držitelů a provozovatelů železničních vozů (SPV) je v posledních letech zejména podpora členských firem při zavádění stále se měnících evropských legislativních norem. Nejinak je tomu i letos, kdy sdružení hodně času stojí pomoc s aplikací institutu tzv. Subjektu odpovědného za údržbu (SOÚ).
O co konkrétně jde? Po realizaci změn v nařízeních EU týkajících se železničního systému (2008/57/ES) a bezpečnosti železnic (2008/110/ES) se zavedla povinnost každému železničnímu vozidlu přiřadit konkrétní subjekt odpovědný za údržbu (SOÚ – Entity in Charge of Maintenance – ECM). Pro železniční nákladní vozy dále platí, že jejich SOÚ musí být certifikované. Kritéria pro certifikaci zpracovala Evropská železniční agentura (ERA) a byla zveřejněna formou nařízení 445/2011/EU. V podmínkách České republiky jmenovalo ministerstvo dopravy certifikační autoritou Drážní úřad.
Certifikovaná údržba vozů má zajistit větší bezpečnost
Nařízení 445/2011/EU vstoupilo v platnost v květnu 2011 a od toho okamžiku je platné také na národních úrovních. Vztahuje se na nákladní vůz jako celek a poukazuje v několika bodech také výslovně na odlišnosti při údržbě nákladních vozů pro přepravu nebezpečného zboží. Provozovatel a držitel vozu pro přepravu nebezpečného zboží musí proto v budoucnu při plnění svých povinností v oblasti údržby vyplývajících z legislativy pro přepravu nebezpečného zboží splňovat také požadavky dané tímto nařízením. To platí také v případě, pokud není sám SOÚ pro svá vozidla.
Požadavky na údržbový systém SOÚ a příslušnou certifikaci tohoto systému specifikuje a popisuje článek 4 a příloha III. Nařízení popisuje nezávisle na individuálně použitém údržbovém předpisu, jaké procesy musí SOÚ implementovat do své vnitřní struktury, aby byl zajištěn bezpečný stav a údržby jím spravovaných provozovaných vozů.
Pro praktickou aplikaci vznikla v ČR pracovní skupina pod vedením ministerstva dopravy ze zástupců Drážního úřadu, ČD Cargo a SPV. Požadavky dané nařízením se prověřovaly s ohledem na praxi. Následně byl vydán metodický pokyn Drážního úřadu pro žadatele o certifikaci ECM.
SPV nadále spolupracuje s Českou společností pro jakost, vzájemnou spoluprací se vytvořil koncept tzv. Prověrky řízení, který umožňuje žádat o certifikaci i menším subjektům.
Ing. Michal Pokorný, ředitel SPV