Transformace Českých drah

Soukromí dopravci kritizují vládní návrh, hovoří o skryté dotaci

V dubnu schválený přesun majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) bude stát 12 miliard Kč, tedy výrazně více než původně plánovaných 400 milionů Kč. Částka, kterou bude muset stát zaplatit nejspíše z výnosů privatizace, bude určena na modernizaci vozového parku Českých drah. Soukromí dopravci to považují za nedovolenou skrytou podporu prakticky monopolního dopravce.

Vláda schválila na konci dubna návrh, podle nějž stát akciové společnosti České dráhy za její majetek zaplatí nikoli původně uvažovaných 400 milionů Kč, ale tržní cenu. „Jiná forma převodu provozovatele dráhy a s tím souvisejícího majetku podle právních analýz není možná,“ uvádí se ve vládním materiálu.

V rámci prodeje části podniku se do vlastnictví státu mají vrátit například i železniční energetika a drážní hasiči. Tento majetek stát kdysi vložil do akciové společnosti České dráhy, kterou vlastní. Nyní jej od ní odkoupí rovněž státní organizace SŽDC. „Během celé operace bude vlastně stát obchodovat sám se sebou. Případnou přímou dotaci by totiž mohla napadnout Evropská komise v rámci dohledu nad hospodářskou soutěží. České dráhy jsou totiž akciovou společností a mají dominantní postavení na trhu osobní železniční dopravy,“ komentoval transakci předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

Neoprávněná konkurenční výhoda

České dráhy podle Jiřího Mužíka díky vládnímu návrhu získají neoprávněnou konkurenční výhodu. Sdružení železničních společností se obává, že realizace vládního návrhu posílí dominantní postavení Českých drah a fakticky zlikviduje konkurenci v dotované osobní železniční dopravě se všemi negativními důsledky pro veřejné rozpočty.

„Vládní návrh je pokusem obejít přísné předpisy Evropské unie. Ve skutečnosti celá transakce představuje skrytou veřejnou podporu, která by měla být posouzena orgány Evropské unie,“ domnívá se Jiří Mužík. V případě, že rozpočtový výbor parlamentu záměr vlády schválí, je Sdružení železničních společností připraveno obrátit se se stížností k Evropské komisi.

Tomáš Johánek

spinner