„Ministerstvo dopravy tahá za jeden provaz s Českými drahami“

Sdružení železničních společností

Na počátku května České dráhy převzaly první dva sériové vozy jednotky 814/914 Regionova. Nad způsobem, jímž je České dráhy společně s ministerstvem dopravy představily, se pozastavil předseda Sdružení železničních společností Ing. Jiří Mužík. Ministerstvo dopravy na počátku května na své vstupní internetové stránce zveřejnilo aktualitu s titulkem „Ministr Šimonovský a generální ředitel ČD převzali v Šumperku první sériovou motorovou jednotku Regionova“. Po prokliknutí přes odkaz, který avizuje tiskovou zprávu ministerstva, se zájemce přenese na stránky Českých drah, kde si může přečíst tiskovou zprávu o téže události, zpracovanou odborem komunikace Českých drah. Až potud by bylo vše v pořádku a mohli bychom pouze konstatovat, že si tiskový útvar ministerstva dopravy ušetřil práci a převzal, jak leží a běží, zprávu nejmocnějšího z českých železničních dopravců, kterého se navíc zpráva týká. To by však zpráva Českých drah nesměla obsahovat následující text: „V Karlovarském kraji přitom budou jednotky Regionova provozovány na trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně, a to jako výrazně modernější vozidlo ve srovnání s vozidlem RegioSprinter, které na trať hodlá nasadit společnost Viamont. Kraj tak od Českých drah získá do konce roku za nižší cenu výrazně vyšší přepravní kvalitu.“ Společnost Viamont totiž již v říjnu loňského roku zvítězila v poptávkovém řízení organizovaném Karlovarským krajem na veřejnou dopravní obslužnost na trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně počínaje letošním rokem, a to jak nižší cenou, tak i nasazením zmíněných vozidel RegioSprinter, která kraj označil za „špičkové nízkopodlažní vozy“. České dráhy se svou nabídkou neuspěly. Protože se však nechtěly již přidělených vlakových tras vzdát, ministerstvem dopravy řízená organizace Správa železniční dopravní cesty odmítla požadavek společnosti Viamont na přidělení tras a na zmíněné trati i nadále zabezpečují dopravu navzdory rozhodnutí kraje České dráhy. Tiskovou zprávu Českých drah nelze v tomto ohledu hodnotit jinak než jako nekalou soutěž a pletichu proti již skončenému poptávkovému řízení. Problém lze napravit Není třeba se hned domnívat, že ministerstvo dopravy tiskovou zprávou úmyslně „dělá kmotra“ snaze Českých drah zvrátit již ukončené poptávkové řízení Karlovarského kraje a vlichotit se kraji rekonstruovanými starými motorovými vozy, jež dostaly reklamní název Regionova, oproti nízkopodlažním vozidlům RegioSprinter moderní koncepce. Můžeme však ministerstvu právem vytýkat nepříliš pozorný přístup k postavení soukromých železničních dopravců, kteří obětavě vkládají vlastní kapitál do železniční dopravy a často přinášejí cestujícím i průmyslovým zákazníkům novou kvalitu služeb. O tom svědčí jak dlouhodobě neurovnané legislativní poměry na železnici, kde České dráhy, které jsou zároveň dominantním dopravcem, řídí proti evropským předpisům pro ostatní dopravce provoz na tratích, tak i ministerstvem prosazené zvýšení ceny dopravní cesty na státních tratích zrovna v době, kdy železnice ztrácí zákazníky a silnice praskají pod náporem kamionové dopravy. Ministerstvo dopravy má však nyní velkou šanci tuto výtku napravit. Pokud je ve zmíněné zprávě Českých drah citován ministr Milan Šimonovský s výrokem, že „pořízení jednotek Regionova je prvním hmatatelným výsledkem existence programu ministerstva dopravy na obnovu a modernizaci vozového parku v železniční dopravě“, mělo by to znamenat, že ministerstvo jako subjekt vykonávající vlastnická práva v Českých drahách zajistí dostupnost jednotek Regionova za nediskriminujících podmínek i pro soukromé dopravce. To by byla také velká pomoc krajům při obtížném zabezpečování veřejné dopravní obslužnosti. Ing. Jiří Mužík, Sdružení železničních společností www.rail.cz

spinner