Soukromí dopravci předali ministrovi seznam aktuálních problémů

Sdružení železničních společností

Zástupci Sdružení železničních společností (SŽS) jednali v polovině července s ministrem dopravy Milanem Šimonovským o aktuálních problémech české železniční dopravy. Při této příležitosti mu předali dokument, v němž se na něj obrátili s žádostí o řešení aktuálních problémů veřejné železniční dopravy. Podle dokumentu se v dosavadním průběhu letošního roku objevily závažné problémy, které mohou ovlivnit řádné fungování české železnice. Společnost Connex Česká železniční se pokusila vstoupit do oblasti dotované dálkové osobní dopravy. Přestože byly dodrženy všechny podmínky dané zákonem 266/1994 Sb., ocitl se projekt v patové situaci. Ministerstvo dopravy, nepřipravené na takovouto možnost, nebylo dosud schopné tuto situaci vyřešit. Vzhledem k tomu, že se v souvislosti s účastí alternativních dopravců očekávají masivní investice do nových vozidel (v případě projektu Connexu ve výši 360 milionů Kč), která zastaralý park vozidel české železnice nutně potřebuje, a to zejména na tratích spojujících regiony, je na ministerstvu dopravy, aby situaci řešilo v zájmu daňových poplatníků, uvádí se v dokumentu. I přes novelu vyhlášky 101/1995 Sb., která se týká vydávání Řádu pro zdravotní a odbornou způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy, není tato vyhláška v souladu s praxí. Některá její ustanovení, například výcvik strojvedoucích, není možné u řady železničních firem vůbec naplnit. Požadavek na vzdělání strojvedoucích pro službu na tratích regionálních a celostátních, jímž je obecná maturita, vede k absurdním situacím – například podmínce vzdělání nevyhoví schopný strojní zámečník s výučním listem, avšak vyhovující dosažené vzdělání má kuchař s maturitou. Problém zdravotní způsobilosti, například nošení brýlí, nebyl novelou vůbec řešen. Sdružení se proto domnívá, že celou vyhlášku 101 je nutné od základu přepracovat. Sdružení železničních společností nabídlo ministrovi v tomto směru spolupráci, zejména proto, aby nová vyhláška odpovídala reálné praxi. Podmínkou je ovšem řádné projednání připomínek k této právní normě. V souvislosti s platností zákona o rozpočtovém určení daní dochází v jednotlivých krajích k nejednoznačnému výkladu pojmů „zajištění přiměřené dopravy pro všechny dny v týdnu z důvodu veřejného zájmu, především do škol, do úřadů, k soudům, do zdravotnických zařízení … včetně dopravy zpět“ (§ 39b zák. 266/1994 Sb. v platném znění). Nejednoznačný výklad uvedených pojmů staví do nejistoty dopravce i občany, používající jejich služeb. Zcela specifické potíže potom nastávají, přechází-li sporný spoj hranice kraje. Sdružení se domnívá, že tento problém lze vyřešit legislativní cestou. Sdružení dále nesouhlasí s nárůstem ceny za železniční dopravní cestu. Cena pro nákladní dopravu letos na tratích tzv. evropského systému vzrostla o 15 procent. Na těchto tratích se přitom odehrává zhruba 89 procent veškeré nákladní dopravy. Nárůst ceny není kompenzován zvýšením úrovně služeb při použití tratí. Na koridorech, kde se zvýšení ceny projeví nejvíce, probíhá stále stavební činnost, která dopravu spíše zdržuje. Zvýšení ceny železniční dopravní cesty se projeví dalším poklesem přeprav zboží na železnici a přesunem těchto přeprav na už tak přeplněné silnice, stojí v dokumentu. SŽS souhlasí s tím, že cena jakékoli služby musí být úměrná nákladům, ale považuje zejména náklady na řízení provozu na železniční dopravní cestě, jejichž výše je dána zejména personálními náklady, za ne-úměrné. Cestu k udržení, respektive snížení ceny za užití železniční dopravní cesty spatřuje sdružení v důsledném zavádění dálkového a dispečerského řízení, které by mělo snížit náklady na personál řídící provoz na železniční dopravní cestě. (jet)

spinner