2. října 2003
Rada ministrů dopravy zemí EU na svém zasedání letos v březnu dospěla ke společnému stanovisku k návrhům Evropské komise na revitalizaci železnic – k tzv. „druhému drážnímu balíčku“, který Evropský parlament (EP) schválil již v lednu při prvním čtení. Stanovisko nakonec zformulovala a schválila v závěru června. Na konci srpna pak k balíčku přijala společné stanovisko také „Evropská platforma drážně-zbožových zákazníků“ ERFCP, jež je součástí Evropské rady odesilatelů.
Přijetí návrhů obsažených v druhém drážním balíčku bude mít význam zvláště pro zákazníky nákladní dopravy. Uvedení jednotlivých návrhů do praxe by totiž mělo představovat zásadní krok vpřed při otevírání drážního trhu Evropské unie. Má-li železniční doprava skutečně hrát větší roli v logistice evropského průmyslu a dopravy a vytvářet dobrou a spolehlivou alternativu k silniční dopravě, bude podle názoru komise nutné urychlit liberalizační proces. A právě to je cílem balíčku.
Příštím krokem v rozhodovací proceduře mezi Radou a Evropským parlamentem bude vydání parlamentního stanoviska, které vzejde z druhého čtení. ERFCP doufá, že konečnou dohodu obě instituce stihnou uzavřít do konce letošního roku.
Otevření drážního trhu (úprava směrnice 91/440) ERFCP uvítala, že Rada a EP se shodly na ustanoveních o Transevropské drážní nákladní síti (TERFN), která představuje zásadní přechod k plnému otevření evropské drážní sítě konkurenci. V textu Evropské komise byla síť TERFN vypuštěna proto, že se diskutovalo i o návrhu na úplné otevření drážního trhu. Protože se však v tomto směru nako-nec nedospělo ke konsensu, bude TERFN představovat jistý mezistupeň.
Rada a EP se také shodly na termínu otevření mezinárodních služeb hospodářské soutěži, a to od 1. ledna roku 2006. Pro vnitrostátní dopravu Rada dává přednost termínu
1. leden roku 2008, tedy o dva roky později, než požaduje EP. ERFCP nadále usiluje o otevření domácího a mezinárodního trhu pro služby v nákladní dopravě po železnici co možná nejdříve. Zákazníci chtějí, aby společný trh drážních služeb přinesl výhody otevřeného trhu, jako je tomu v silniční dopravě a vnitrozemské plavbě. Proto by parlament měl trvat na svém původním návrhu na otevření domácích služeb konkurenci k 1. lednu roku 2006, uvedla organizace ve svém stanovisku.
Rada ministrů nepřijala parlamentní dodatek, jehož cílem mělo být rozšíření okruhu autorizovaných žadatelů o drážní kapacitu i o jiné než jen drážní podniky. Začlenění odesilatelů a speditérů do definice autorizovaných žadatelů parlament považuje za důležitý krok v zájmu snížení závislosti zákazníků na drážních podnicích. Získají-li odesilatelé a speditéři možnost požadovat drážní kapacitu, budou moci rozhodovat o vlastním organizování drážní dopravy a více ovlivňovat logistický proces. To je žádoucí zvláště tam, kde služba drážních podniků potřeby zákazníků neuspokojuje.
Bezpečnostní směrnice (dodatky ke směrnicím 95/18 a 2001/14)
Rada ministrů zaujala jiné stanovisko než EP také k zavedení nových národních bezpečnostních pravidel. Rada nepřijala systém navržený Evropským parlamentem, podle nějž by měla nová národní bezpečnostní pravidla v budoucnu schvalovat Evropská komise v rámci notifikačního systému. ERFCP se v této otázce postavila za parlament. Zkušenosti z minulosti podle ní ukázaly, že národní bezpečnostní pravidla zakazovala nebo zdržovala vstup nových drážních podniků na síť. Je proto třeba zabránit, aby byla budoucí dodatečná národní bezpečnostní pravidla překážkou při poskytování mezinárodních služeb v nákladní dopravě. Notifikační systém je nejlepší cestou, jak chránit fungování trhu. Musí zabránit zneužívání bezpečnostních pravidel, kterým by se vylučovala konkurence.Notifikační procedura je zásadním prvkem ve prospěch zájmů zákazníků, a ERFCP proto doporučuje, aby EP trval na prosazení předchozí notifikace, uvedla ve svém stanovisku ERFCP.
Ustavení Evropské drážní agentury (ERA)
Rada ministrů přijala námět EP na složení administrativní rady ERA. Zástupci sektoru včetně drážních zákazníků budou tedy zastoupeni v administrativní radě. Jde o značný pokrok – ve většině jiných organizací dominuje dodavatelská strana drážního sektoru (drážní podniky a výrobci drážní techniky).
Příznivé je podle ERFCP i to, že zástupce do administrativní rady vybírá Evropská komise na základě kvalifikace a zkušeností. Velký počet zástupců členských států (25) v administrativní radě však podle organizace zřejmě nebude ku prospěchu účinného rozhodovacího procesu.
ERFCP ve stanovisku zdůraznila také potřebu nezávislých zástupců členských států – tedy nezávislost na (dříve) státních drážních podnicích – aby se zajistil nezávislý rozhodovací proces. Jiří Kladiva,
výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR