31. května 2011

Ruská ekonomika potřebuje výkonnější infrastrukturu. Jen na posílení železniční infrastruktury bude do roku 2020 do hlavních tratí ruské železniční sítě podle místopředsedy představenstva ruských státních drah RŽD Salmana Babajeva zapotřebí investovat více než dva biliony RUB v cenách roku 2010. „Je to astronomická částka, avšak při zanedbání financování rozvoje hrozí, že ruský dopravní systém nebude schopen přepravit několik set milionů tun zboží každý rok,“ řekl na dubnovém zasedání II. eurasijského dopravního a logistického fóra v Moskvě.
Mezi klíčové úkoly patří podle Salmana Babajeva realizace velkých projektů, které pomohou zvládnout rostoucí objemy zboží. Ruská železniční síť musí především zajistit lepší obsluhu přístavů na severozápadě a jihu Ruska a ruského Dálného východu a obsluhu nových nalezišť nerostných surovin. Vedle toho je nutné i posílení exportního, importního a tranzitního potenciálu přes Transsibiřskou magistrálu a zlepšení dopravní obslužnosti ruského centrálního regionu kolem Moskvy.
„V roce 2011 RŽD plánují investovat 349 miliard RUB do modernizace tratí a dalších infrastrukturních zařízení. Je to o 10 procent více než loni, nicméně rozpočet je omezen a nedovoluje investice v takovém rozsahu, aby železniční infrastruktura mohla splnit všechny nároky, jaké na ni klade ekonomika i obyvatelstvo,“ dodal Salman Babajev. Chybějící prostředky by mohlo částečně zajistit zvýšení nákladních tarifů podle skutečných ekonomických nákladů a také vydání státních infrastrukturních dluhopisů.
Investice i do zvýšení bezpečnosti
Prezident a předseda představenstva RŽD Vladimír Jakunin se na tiskové konferenci před vlastním fórem zmínil i o dalším důležitém investičním programu ruských státních drah, kterým je zajištění bezpečnosti železnice proti teroristickým útokům. „V letech 2011 až 2013 bude podnik investovat 1,9 miliardy RUB do bezpečnostních systémů instalovaných na veřejně využívaných nádražích,“ řekl. Ředitelství železničních stanic, které je součástí skupiny RŽD, zavádí rozsáhlý program pro zvýšení bezpečnosti osob a dopravy. Na nádražích se instalují detektory kovů a další specializovaná monitorovací zařízení.
Vladimír Jakunin uvedl, že pro prosazení řady bezpečnostních opatření bylo nutné změnit zákony pro omezení přístupu k dopravní infrastruktuře. Bezpečnostní opatření byla zpřísněna i na vysokorychlostních tratích. „Velmi bychom uvítali i zpřísnění postihů za prohřešky proti bezpečnostním pravidlům v železniční dopravě,“ dodal prezident RŽD.
n