Ministerstvo dopravy

Rychlíky mezi Brnem a Olomoucí budou dalších deset let provozovat ČD

Rychlíky mezi Brnem a Olomoucí budou dalších deset let provozovat ČD

PRAHA (12.10.) – Ministerstvo dopravy uzavře smlouvu s Českými drahami na desetiletý provoz na trase z Brna do Olomouce přes Břeclav. Na Žofínském fóru to uvedl náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Zakázku zadalo ministerstvo státnímu dopravci přímo bez otevřeného výběrového řízení. Původně měly České dráhy, které už na trati jezdí, získat prodloužení o 15 let, nakonec bude smlouva o pět let kratší. O záměru smlouvu podepsat informoval resort také na své úřední desce.

„Nyní finišujeme jednání s Českými drahami o nové smlouvě na linku R13 Brno – Břeclav – Olomouc. Bude platit od prosince 2015 po dobu deseti let. Požadujeme nasazení nových vozidel, která budou dotovaná z evropských fondů," řekl náměstek Němec. Jen v nadcházejícím jízdním řádu 2015/2016 by měly ČD na této trase ujet 1,24 milionu kilometrů. České dráhy získají podle úřední desky bez veřejné soutěže také další dvě kratší zakázky. Ministerstvo s nimi chce uzavřít tříletou smlouvu na provoz osobní veřejné přepravy na lince R14 Pardubice – Liberec. Jen v prvním roce by měly vlaky Českých drah mezi těmito městy najezdit více než milion kilometrů.

Národní dopravce bude zajišťovat v následujícím roce osobní dopravu také na lince R16 Plzeň – Most, kde by měl od letošního prosince během 12 měsíců najezdit 462,7 tisíce kilometrů. Právě na tuto trať ministerstvo letos v únoru vypsalo veřejnou soutěž, do které se přihlásilo pět zájemců – kromě Českých drah také RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a společnost Arriva spadající pod německé Deutsche Bahn. Ministerstvo za patnáctiletý provoz předpokládalo podle údajů v zadávací dokumentaci na dotacích vyplatit 695 milionů korun. Vítěz by měl provoz zahájit od prosince příštího roku.

Několik zdrojů začátkem září sdělilo, že nejlevnější nabídku podala společnost GW Train Regio, která za kilometr jízdy žádá po státu dotaci necelých 75 Kč. Správnost výběrového řízení ale zpochybnily České dráhy, které podaly stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Náměstek Němec však dnes upozornil, že o vítězi stále není rozhodnuto. „Stále zasedají zástupci výběrové komise, kteří hodnotí nabídky," zdůraznil Němec.

Po trati Plzeň – Most plánuje ministerstvo vypsat výběrové řízení na dvojici linek z Liberce do Pardubic a do Ústí nad Labem. Následovat by měly trasy Praha – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb. Jako poslední přijde na řadu linka Ostrava – Krnov – Olomouc.

(čtk)

spinner