Výroba lokomotiv

Ruské úřady udělily CZ LOKO certifikát na výrobu lokomotiv

Ruské úřady udělily CZ LOKO certifikát na výrobu lokomotiv

ČESKÁ TŘEBOVÁ, 9.5. – Akciová společnost CZ LOKO udělala poslední krok k výrobě šestinápravových dieselelektrických posunovacích lokomotiv řady TEM TMX v ruském Brjansku. Po několikaměsíčním úsilí získala od Federální agentury železniční dopravy při Ministerstvu dopravy Ruské federace certifikát, schvalující technickou způsobilost těchto lokomotiv, určených především pro Ruské dráhy (RŽD).

„Pokládáme to za velký úspěch. Bez tohoto certifikátu nemůže žádné drážní vozidlo vyjet na trať, tedy ani ho nelze na zdejší trh dodat. Díky nám se ruský trh otvírá i pro další české firmy. Je to ale velmi drahá záležitost,“ říká Josef Bárta, generální ředitel CZ LOKO. Jen náklady spojené s certifikací firmu vyšly na víc než sto milionů rublů. Dokument zatím umožňuje do země dodat 50 těchto lokomotiv, z nichž prvních pět získají ruští železniční dopravci už letos. Vyrábět se budou v Brjanském strojírenském závodě (BMZ) z českých komponentů.

Díky CZ LOKO prošly certifikací i komponenty subdodavatelů jako je Siemens Drásov, Siemens Mohelnice nebo Alfa Union. To jim umožňuje dodávat výrobky nejen pro lokomotivy TEM TMX, ale i samostatně po dobu platnosti certifikátu. Další čeští dodavatele jako Slovácké strojírny, EM Brno nebo EVPÚ mají své výrobky deklarované firmou BMZ. Ta za ně převzala záruky, ale jejich samostatná dodávka není možná. Vždy se musí jednat o sestavu určenou pro lokomotivy TEM TMX.

„Přesvědčit všechny subdodavatele, aby se certifikace zúčastnily, bylo zpočátku velmi složité. Ale podařilo se a pro český železniční průmysl jsme u ruských úřadů udělali obrovský kus práce,“ poznamenává Josef Bárta.

Společnost CZ LOKO je tvůrcem a garantem projektu a dodavatelem hlavních komponentů. Ruský partner BMZ ze skupiny Transmašholding je projektantem a výrobcem pojezdové části a hlavního rámu lokomotivy, převzaté ze schválené lokomotivy typu TEM18. Ty proto certifikací nemusely projít. „Pro získání certifikátu na lokomotivu jako celek, bylo třeba mít osvědčení na všechny součásti a agregáty, přesně stanovené zákonem. Certifikaci dalšího produktu lze zjednodušit, pokud máte v Rusku pobočku. I tuto možnost jsme využili,“ říká Václav Vaniš, vedoucí obchodního oddělení v úseku Východní Evropa.

Akciová společnost CZ LOKO patří mezi přední středoevropské firmy zaměřené na výrobu, modernizace a opravy lokomotiv. Její obrat v roce 2011, kdy v ní pracovalo 727 zaměstnanců, vzrostl na 2,156 miliardy Kč. Vedle hlavního závodu v České Třebové má společnost provozovny také v Jihlavě a Nymburku. V zahraničí má firma výrobní pracoviště už v litevském Vilniusu, lotyšské Rize a běloruské Lidě.

spinner