10. října 2011

Ministr dopravy Pavel Dobeš zastavil plány Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na rušení některých regionálních tratí. Místo toho hodlá uspořádat velký výprodej tratí; podle SŽDC by jich zájemcům mohl nabídnout až třicet. Do správních řízení o zrušení se od konce loňského roku dostalo jedenáct tratí, ale všechna zkomplikovaly různé spolky, obce nebo soukromé firmy.
„V tuto chvíli byla všechna správní řízení o zrušení pozastavena, neboť se na všech tratích objevil potenciální zájemce, který by je převzal do vlastní péče, to znamená, že by se stal provozovatelem dráhy, nikoli jen dopravcem,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová.
Ministerstvo proto připravuje podrobnou metodiku, podle níž se budou tratě prodávat. Řeší se například, zda se stát kolejí zbaví za tržní cenu pozemků nebo třeba jen za symbolickou korunu. „Hlavní cíl není na prodeji vydělat, ale ušetřit za údržbu,“ dodal mluvčí SŽDC Pavel Halla.
K nejaktivnějším odpůrcům rušení lokálek patří železniční firma KŽC Doprava. Její jednatel Bohumil Augusta kroky ministerstva vítá, ale ke správě železnic se podle informací deníku E15 staví ostražitě. „Je to pokrok, v otázce rušení tratí si ministerstvo uvědomilo svou celospolečenskou zodpovědnost. Podle mě ale SŽDC zbraně nesložila,“ řekl.
KŽC má spolu s obcemi zájem třeba o podřipské lokálky nebo trať Bruntál – Malá Morávka. Stát už v minulosti několik kilometrů tratí prodal, ale vždy na popud konkrétního zájemce. SŽDC zatím vždy tvrdila, že takové kroky jsou právně komplikované. Nyní chce dopředu zjišťovat možnou poptávku po trati ještě předtím, než zahájí její rušení.
(čtk)