Plenární zasedání OSŽD

Rozvoji železniční dopravy napomůže i harmonizace podmínek

Rozvoji železniční dopravy napomůže i harmonizace podmínek

V polovině června se v Praze uskutečnilo XXXVIII. zasedání Porady ministrů OSŽD (Organizace pro spolupráci železnic). Zúčastnili se jej zástupci 23 členských států OSŽD, Komitétu OSŽD, Mezivládní organizace pro mezinárodní železniční přepravu (OTIF), francouzských železnic a Generálního ředitelství Evropské unie pro mobilitu a dopravu (DG MOVE) z Bruselu. Cílem setkání bylo mimo jiné přispět ke sblížení a sjednocení přepravních, případně technických podmínek rozvoje železniční dopravy.

Plenární zasedání otevřel ministr dopravy České republiky Gustav Slamečka. V úvodním vystoupení vyzdvihl, že Česká republika má bohatou železniční historii ovlivněnou svou geografickou polohou ve středu Evropy. Od poloviny 90. let minulého století postupně modernizuje hlavní železniční koridory, aby vyhovovaly mezinárodním dohodám AGC a AGTC (zejména zvýšení rychlosti až na 160 km/hod., přechodnosti UIC D4 s hmotností na nápravu 22,5 tuny a modernizaci zabezpečovacího zařízení a zařízení pro cestující včetně přenosu informací).

Ministr dopravy se zmínil i o pozitivních změnách oblasti vozového parku. Sedm jednotek Pendolino s naklápěcími skříněmi dnes zajišťuje pravidelný provoz mezi Prahou a Ostravou, respektive Prahou a Vídní, kde výrazně zkrátily cestovní dobu. Dostupnost pro cestující se v rámci taktového grafikonu zlepšila také na ostatních vlakových ramenech – například interval přímých vlaků z Prahy do Berlína činí dvě hodiny.

Železniční nákladní doprava stále zaostává za silnicí

Negativem posledních dvaceti let je podle slov Gustava Slamečky výrazný propad železničních nákladních přeprav ve prospěch silniční dopravy. Proto je podle něj žádoucí zajistit rovné konkurenční podmínky mezi silnicí a železnicí. To se začíná dařit jednak spravedlivým zpoplatněním silniční dopravy prostřednictvím výkonového mýta, jednak zaváděním a rozvojem kombinované dopravy včetně realizace logistických center. Připomněl, že Česká republika je i tranzitním státem a tranzit mezi sousedními zeměmi, dovoz a vývoz činí přibližně polovinu celkového přepravního výkonu.

V další části svého vystoupení se Gustav Slamečka věnoval zapojení České republiky do činnosti OSŽD. ČR jako členský stát OSŽD se aktivně zapojuje do práce organizace. Postupně řeší řadu závažných problémů, jako například legislativní otázky, protože je potřebné sladit právo OSŽD s legislativou Evropské unie, jejímiž členy je devět států OSŽD. Dalším úkolem je zjednodušit a zrychlit nutné úkony v pohraničních přechodových stanicích včetně těch, kde se mění rozchod kolejí, aby se dále zkvalitňovaly a zrychlovaly přepravy mezi Evropou a Asií.

V rámci dopravní politiky OSŽD je třeba také najít nástroje pro zvýšení konkurenceschop­nosti železniční dopravy. Z toho všeho je podle Gustava Slamečky patrné, že Evropská unie přikládá dopravě v rámci spolupráce členských zemí, ale i spolupráci se třetími zeměmi velký význam. Rozšiřování dopravních cest a sblížení a sjednocení přepravních, případně technických podmínek podpoří obchod a spolupráci na mezinárodní úrovni. Právě oblast spolupráce železnic a směřování k jednotnému přepravnímu trhu je důležitým cílem OSŽD. V současné době země střední a východní Evropy, členské země Evropské unie, tvoří pomyslný most v dopravě mezi Evropou a Asií, řekl.

OSŽD byla loni velmi aktivní

V další části plenárního zasedání vystoupil předseda Komitétu OSŽD Tadeusz Szozda, který přednesl zprávu o hlavních směrech činnosti OSŽD potřebných k plnění úkolů souvisejících s dalším zdokonalením a s rozvojem mezinárodních přeprav mezi Evropou a Asií, s aktualizací a zdokonalováním právních a normativních předpisů umožňujících realizovat s největší efektivností celý komplex přepravních služeb na železnici a usilovat o zvýšení konkurenceschop­nosti železniční dopravy.

Dopravní politika a strategie rozvoje se především věnovala rozpracování komplexních opatření ke zdokonalení přeprav a rozvoji dopravních koridorů OSŽD. Na této problematice byly zainteresovány prakticky všechny členské státy OSŽD.

Aktivní činnost vykazovala v uplynulém roce společná kontaktní skupina OSŽD/ERA pracující na sběru informací a na analýze údajů o technických požadavcích evropského (normálního – 1435 mm) a širokého rozchodu (1520 mm) s cílem umož-nit vytvoření podmínek součinnosti obou systémů.

Aktuální otázky zjednodušení podmínek přechodu hranic železniční dopravou našly svůj odraz ve společné činnosti OSŽD s EHK OSN a OTIF. V rámci práce na revizi dohod SMGS (Dohoda o mezinárodní přepravě zboží) a SMPS (Dohoda o mezinárodní přepravě cestujících) bylo dosaženo pozitivních výsledků umožňujících přiblížit tyto dokumenty současným potřebám a jejich realizaci za současných podmínek. Obě dohody mají přímou návaznost na rozpracovanou Konvenci o přímém mezinárodním železničním spojení.

Společný nákladní list pomáhá v mezinárodní přepravě

K harmonizaci dvou právních systémů a zjednodušení překračování hranic přispělo i pokračování spolupráce s CIT na návrhu vytvoření společného nákladního listu CIM/ /SMGS a souvisejících přepravních dokumentů s cílem dalšího rozšíření jejich použití, včetně zapojení dalších států do používání společných dokumentů CIM/SMGS (Kazach-stán, Čína a Mongolsko). V této souvislosti bylo rovněž vyzdviženo, že přepravy za použití společného nákladního listu CIM/SMGS pravidelně v roce 2009 realizovali i čeští zákazníci v podobě ucelených kontejnerových vlaků s osobními automobily v relaci Mladá Boleslav – Kaluga (RF), vozových zásilek s dřevotřískovými deskami v relaci Jihlava – Kostopol (Ukrajina) či vozových zásilek s umělohmotnými trubkami v relaci Zlín – Doněck (Ukrajina).

Během loňského roku byly dokončeny práce na doplnění a změnách SMPS. Byly upraveny jednotné občanskoprávní regulace vztahů mezi dopravci a cestujícími ve vztahu k uzavření, splnění a změnám přepravní smlouvy. Dále byly rozpracovány a odsouhlaseny nové části zaměřené na odpovědnost dopravců a odpovědnost cestujících, odesílatelů a příjemců zavazadel a spoluzavazadel. Předseda Komitétu OSŽD rovněž informoval o výsledcích činnosti komisí OSŽD zabývajících se přepravou zboží a cestujících, infrastrukturou a drážními vozidly a o činnosti stálé pracovní skupiny pro koordinaci a informatiku a stálé pracovní skupiny k finančním a rozpočtovým otázkám. Pokračovaly práce na aktualizaci Dohody o organizačních a provozních aspektech kombinovaných přeprav v relaci Evropa – Asie. Pokračovala revize Pravidel použití nákladních vozů v mezinárodní dopravě, harmonizace nomenklatury zboží, úprava organizování přeprav kontejnerů ISO řady 1 v relaci Evropa – Asie. Pokračovalo se v práci na zjednodušení průjezdu ucelených vlaků a na zvýšení efektivnosti ucelených vlaků v relaci Evropa – Asie. Pracuje se na elektronické podobě přepravních dokladů v rámci mezinárodní přepravy zboží. Byla rozpracována a aktualizována řada společných pokynů OSŽD/UIC věnovaných systémům místenkování, informačním službám pro cestující, možnosti služeb a vzájemného účtování za přepravu.

Komise OSŽD k infrastruktuře a drážním vozidlům provedla aktualizaci současných pokynů a rozpracovala nové normativy technických dokumentů. Stálá pracovní skupina k finančním a rozpočtovým otázkám se věnovala aktualizaci a zkvalitnění Dohody a pravidel vyúčtování mezinárodních železničních přeprav cestujících a zboží a zkvalitnění finančně-rozpočtových činností mezi železnicemi a prohloubení spolupráce s UIC v této oblasti.

Úkolů je mnoho i do budoucna

Dočasná pracovní skupina pracující na rozpracování Přílohy 14 k Dohodě SMGS bude nadále pokračovat v přípravě návrhu Pravidel rozmístění a fixace zboží v železničních vozech a kontejnerech. Dočasná pracovní skupina zabývající se přepravou nebezpečného zboží bude pokračovat v aktualizaci Přílohy 2 k SMGS, která se týká přepravy nebezpečného zboží v souvislosti se změnami a doplňky v této oblasti v mezinárodních a národních řádech. Komise OSŽD zabývající se dopravním právem společně s CIT bude pokračovat ve zkvalitňování Příručky k nákladnímu listu CIM/SMGS s cílem napomáhání k dalšímu a výraznějšímu používání společného nákladního listu CIM/SMGS a dalších společných dokumentů v rámci přeprav na železniční síti účastníků CIT, SMGS a dalších zainteresovaných stá­tů.

Během zasedání se široce diskutovalo o otázce přijetí textu Statutu OSŽD a o dalších úkolech souvisejících s vypracováním návrhu Konvence o mezinárodním železničním spojení. Usnesení přijatá na zasedání Porady ministrů OSŽD jsou směrována k dalšímu rozvoji a zkvalitnění mezinárodních železničních přeprav, zvýšení efektivnosti a konkurenceschop­nosti železniční dopravy v eurasijském prostoru.

Ing. Jaroslav Novák, Ministerstvo dopravy ČR

spinner