11. května 2015

Rozsáhlá výluková činnost probíhající v posledních letech na železniční síti ve správě SŽDC, s. o., sice dopravcům přináší řadu komplikací, ale zároveň představuje značný přepravní potenciál. Na místa staveb či rekonstrukcí je nutné dopravit poměrně velký objem materiálu, ať už štěrku, betonových pražců, sloupů, případně dalšího materiálu. Příležitost dostat se k novým přepravním objemům samozřejmě využila i akciová společnost ČD Cargo a svým zákazníkům nabízí nejen železniční přepravu, ale komplexní logistické řešení, včetně zajištění vykládky apod. Potenciální zákazníky však nejlépe přesvědčí reference, proto se nyní podívejme na dva úspěšně zrealizované obchodní případy z poslední doby.
Tím prvním je zajištění přepravy štěrků na modernizaci, respektive zdvoukolejnění železniční tratě Pardubice – Hradec Králové. Dne 4. března 2015 se ve stanici Žďárec u Skutče, konkrétně na vlečce Skanska, a. s. – kamenolom Zárubka, uskutečnila nakládka první 20vozové soupravy vozů Ua (Dumpcar) se štěrkodrtí pod štěrková lože. V dalších dnech byl nakládán podle požadavku zákazníka Skanska, a. s., i štěrk. Oba substráty byly určeny na modernizaci tratě mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Nakládka probíhala po skupinách 10 vozů. Po spojení obou skupin ve Žďárci odjel vlak do stanice Stéblová ležící na výše uvedené trati. Odtud souprava v noci pokračovala cestou posunu na vyloučenou kolej směr Opatovice nad Labem. Zde podle pokynů zaměstnanců stavební firmy Skanska ČD Cargo provedlo vysypání materiálu. V celkem 22 vlacích pak bylo následně přepraveno více než 20 tisíc tun štěrků. Přepravy probíhaly k oboustranné spokojenosti a pro ČD Cargo představují významnou referenci při získávání dalších podobných zakázek. Na zdvoukolejnění tratě jsou náležitostmi ČD Cargo dopravována i kolejová pole, a to ze stanic Opatovice nad Labem a Praskačka.
Modernizace kolejiště probíhá i v Českém Těšíně
Dalším neméně úspěšně zrealizovaným obchodním případem byla na počátku dubna přeprava štěrku z kamenolomu v Jakubčovicích nad Odrou do Českého Těšína s určením na modernizaci kolejiště v železničním uzlu Český Těšín. První prázdná souprava čítající 20 vozů Ua (Dumpcar) odjela z Ostravy na nakládku 8. dubna 2015 časně ráno. Soupravu doprovázela posunová četa ČD Cargo, která se podílela na nakládce vozů na vlečce. Po šesti hodinách pobytu na vlečce EUROVIA odjel první vlak (1600 tun) do stanice Český Těšín. ČD Cargo pak pro zákazníka IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc zajistila noční vykládku. Ihned po vykládce odjela prázdná souprava zpět do Jakubčovic nad Odrou. Rovněž druhý ložený vlak dojel do svého cíle v pořádku a včas.
V souvislosti s čilým stavením ruchem připravilo ČD Cargo pro své zákazníky ještě jednu nabídku, a to na zajištění přeprav odpadů, včetně uložení hlíny, stavebních sutí a štěrkopísků nevhodných k dalšímu využití při stavebních pracích. Využít lze již jmenované vozy Dumpcar nebo také kontejnery Innofreight XL. Příkladem úspěšného nasazení kontejnerů Innofreight může být probíhající realizace přeprav stavebních sutí z Karlových Varů na místo uložení do Mydlovar (stanice Dívčice). Podrobnější informace lze nalézt na www.cdcargo.cz/stavebniny nebo je možné kontaktovat přímo obchodní manažerku Ing. Jolanu Liškovou (+420 602 592 970; e-mail: jolana.liskova@cdcargo.cz).
Michal Roh