15. listopadu 2007
Ačkoli oficiální zahájení provozu nové linky Ro-La mezi lucemburským Bettembourgem a jihofrancouzským Perpignanem se uskutečnilo již v březnu, první vlak její trasu absolvoval až v září. Z celkem čtyřiceti míst pro uložení návěsu bylo při první cestě do Bettembourgu obsazeno 24.
Vlak je složen ze speciálních vozů s otočnou plošinou, která usnadňuje boční nakládání a vykládání návěsů v terminálech. Francouzská a lucemburská strana systém označují jako Ro-La, i když přesnější by bylo jej nazývat jako vlak nedoprovázené kombinované dopravy.
Provoz prozatím zajišťuje kyvadlově jedna souprava s 22 vagony. Provozovatel – společnost Lorry Rail – zatím odložil původně na konec října plánované zvýšení frekvence na dva vlaky týdně. Až se tak stane, bude moci Ro-La ročně přepravovat ekvivalent 30 tisíc kamionů, což představuje úsporu nejméně 20 tisíc tun emisí CO2.
Start zbrzdily potíže s vozy
Za odloženým „ostrým“ startem stálo opoždění dodávky vagonů. Testy ukázaly nutnost dodatečných konstrukčních úprav kvůli bočním větrům, které mezi Nîmes a Montpellierem často překračují rychlost 100 km/h. Provozovatel Lorry
Rail měl navíc problémy s financováním nákupu vagonů. „Banky byly velmi zdrženlivé v poskytování úvěru, protože se obávaly, že v případě neúspěchu bude komplikované najít kupce pro speciálně konstruované vagony,“ uvedl prezident vagonky Modalohr Philippe Mangeart.
Rychleji a levněji než po silnici
Ro-La potřebuje na trať dlouhou 1060 kilometrů celkem 13 hodin, zatímco přeprava po silnici trvá 17 až 22 hodin. Na provoz služby nejsou poskytovány žádné státní subvence, jediným vládním příspěvkem byla finanční dotace pro výstavbu terminálů a na úpravy trati.
I přes nezávislost na veřejných zdrojích je ovšem přeprava jedné tuny nákladu levnější než po silnici (0,90 € oproti 1 €).
Přepravní kapacity si mohou zájemci rezervovat prostřednictvím internetové stránky Lorry Rail, kde také mohou sledovat status zásilky v reálném čase.
Francouzská vláda uděluje nákladním vozidlům využívajícím systém Ro-La výjimku pro přepravu návěsů k terminálům a z terminálů. Na kamiony se tak nevztahuje vše-obecné omezení hmotnosti soupravy na 40 tun (mohou vézt až 44 tun) ani zákaz jízdy v neděli.
n