22. června 2012

VELIM 22.6. – Pět set čtyřicet dva metrů – to je vzdálenost, na které moderní vlak LEO Express dokáže zcela zastavit z plné cestovní rychlosti 160 km/h. Z nuly na maximálně povolených 160 km/h pak tato 150 tunová souprava akceleruje za pouhých 80 sekund, přičemž rychlosti 100 Km/h dosáhne již za 32 sekund. Prokázala tak své počáteční zrychlení 1,2 ms-2. Tyto jízdní vlastnosti nových souprav LEO Express prokázaly náročné testy, kterými v těchto týdnech prochází první z nich na zkušebním okruhu u Velimi.
Odborníci Výzkumného Ústavu Železničního spolu s pracovníky výrobce těchto souprav švýcarské firmy Stadler a zástupci společnosti LEO Express při statických i dynamických testech prověřují brzdy nové soupravy, proměřují míru hlučnosti a vibrace, zkouší elektricko-magnetickou kompatibilitu (tzv. EMC) a prověřují funkčnost zabezpečovacího zařízení MIREL. „Úspěšné absolvování všech těchto testů je nezbytné ke schválení vozidla pro provoz na českých kolejích Drážním úřadem. Tyto zkoušky jsou pro nás zásadně důležité, od jejich průběhu se odvine i celý následující harmonogram spuštění našeho provozu. Po úspěšném absolvování všech testů budou moci soupravy zkušebně vyrazit také na běžnou trasu mezi Prahou a Ostravou,“ vysvětluje Leoš Novotný, majitel společnosti LEO Express.
Za průběh zkoušek odpovídá výrobce Stadler, který nám garantuje, že soupravy budou schváleny k provozu. V rámci zkoušek se zjišťuje, jak se vlak chová při různých zatíženích a v různých jízdních režimech. Souprava denně ve vymezeném čase objede více než třináctikilometrový zkušební okruh i více než padesátkrát a testy opakuje v různých variacích a za rozličných okolností, které simulují ty nejnáročnější možné scénáře. Na její palubu tak bylo například naloženo 40 tun kolejnic, které simulovaly hmotnost cestujících. Moderní souprava LEO Express také střídavě táhla a brzdila váhu více než 120 tun v podobě dvou dalších vagónů a lokomotivy.
„Nyní již máme za sebou více než polovinu testů. Absolvovali jsme brzdové zkoušky, měřili hlučnost i vibrace a testovali elektromagnetickou kompatibilitu. Budeme také zkoušet funkčnost vlakového zabezpečovacího zařízení MIREL a vnitřní osvětlení,“ říká Franz Laczo ze společnosti Stadler, který celý projekt zkoušek vede. Michal Miklenda, strojvedoucí-instruktor LEO Express, který soupravu při testech na zkušebním okruhu řídí, si tento moderní vlak velmi pochvaluje. „Po několika týdnech ježdění na zkušebním okruhu můžu říct, že tato jednotka má vynikající jízdní vlastnosti. Je lehká, živá, dobře se poddává obloukům a jako celek se chová velmi kompaktně. Ovládá se dobře a pohotově reaguje na pokyny strojvedoucího. Jednoduše se oživuje a odstavuje a snadno se mění její provozní režimy,“ zdůrazňuje.