Hospodaření ČD

Provozní zisk Českých drah spolkly vysoké odpisy

Provozní zisk Českých drah spolkly vysoké odpisy

České dráhy loni z podnikatelské činnosti vydělaly jednu miliardu Kč. Je to poprvé v historii, co podnik uzavřel hospodaření měřené ukazatelem EBITDA (zjednodušeně řešeno cashflow vydělané vlastní podnikatelskou činností) v kladných číslech. Účetní hospodářský výsledek však ovlivní ekonomická krize, která stojí za nerealizovanou výplatou dividendy ČD Cargo a prodejem některých zbytných nemovitostí.

Jak vyplývá z předběžných výsledků hospodaření Českých drah za rok 2009, státní dráhy loni dosáhly výrazného zlepšení v ukazateli EBITDA, tedy v oblasti vydělaných peněz před započítáním odpisů. Zlepšení dosáhly jednak díky vlastním úsporám ve výši přibližně 700 milionů Kč, vyšším tržbám o zhruba 350 milionů Kč a především dofinancováním závazku osobní dopravy ve výši 3,2 miliardy Kč. Po započtení vysokých odpisů skončí konečné účetní hospodaření společnosti v přibližně miliardové ztrátě. „Firmy neumírají na záporný hospodářský výsledek, ale na záporné cashflow,“ poznamenal v této souvislosti generální ředitel ČD Petr Žaluda. Na letošní rok plánuje provozní zisk zdvojnásobit, celkový hospodářský výsledek by měl skončit zhruba na nule.

Nižší náklady, vyšší příjmy a lepší péče

Za značným zlepšením hospodaření stojí snížení nákladů o přibližně 700 milionů Kč. Přitom podstatná část snížení nákladů byla realizována v oblasti režie, a to přibližně ve výši 400 milionů Kč. Společnost naopak věnuje vyšší péči vozidlům; výrazně narostly výdaje na opravy a údržbu vlaků o zhruba 450 milionů Kč. Více prostředků bylo vynaloženo také na úklid vlakových souprav, přibližně o 100 milionů Kč. Lepší hospodaření pozitivně ovlivnily také vyšší tržby přibližně o 350 milionů Kč. V průběhu loňského roku přitom České dráhy hlavní tarify nezvyšovaly a jejich změny neplánují ani během roku 2010. Do cen nepromítly ani zvýšení DPH k začátku roku 2010. Z jízdného České dráhy loni utržily 6,58 miliardy Kč, přestože přišly o sedm procent cestujících. Celkem jejich vlaky využilo 163 milionů lidí. Cestující však údajně jezdí na delší vzdálenosti.

****Modernizace vlaků nabrala tempo ** **

Naopak do minusu táhne dráhy pendolino, které jezdí bez veřejné podpory. Jak uvedl Petr Žaluda, provozně jsou rychlovlaky v zisku, ale kvůli odpisům a splátkám vykazují ztrátu téměř půl miliardy Kč. Kvůli ekonomické krizi navíc dráhy loni nedostaly půlmiliardovou dividendu od dceřiné firmy ČD Cargo, se kterou v podnikatelském plánu počítaly. Nekonal se ani plánovaný prodej podílů v některých dalších dceřiných firmách a nemovitostí, z nějž dráhy předpokládaly celkem asi půlmiliardový výnos. Objem finančních prostředků investovaných do nových vlaků v posledních dvou letech výrazně vzrostl a dosahuje od roku 1989 historicky rekordních hodnot. Patrné je to také z počtu souprav uváděných do provozu i z rozsahu uzavřených kontraktů nebo vyhlášených výběrových řízení.

Tomáš Johánek

spinner