20. listopadu 2025, lan
21.11. - Evropští generální ředitelé železniční infrastruktury z Asociace evropských manažerů železniční infrastruktury (EIM) a Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) se ve středu sešli ve Varšavě, aby si vyměnili názory na to, jak posílit evropskou železniční síť do budoucna – tím, že ji zrychlí, zvýší a lépe propojí pro občany i podniky.
Diskuse se zaměřila na to, jak mohou manažeři infrastruktury společně vytvořit skutečně evropský železniční systém bez překážek, schopný propojit všechna hlavní města a hlavní města prostřednictvím vysokorychlostních spojů, přičemž zajistí dostatečnou kapacitu pro osobní i nákladní dopravu. Účastníci zdůraznili, že infrastruktura Evropy musí být připravena čelit budoucím výzvám – od rostoucí poptávky po dopravě a změny klimatu až po potřebu vojenské a civilní odolnosti. To vyžaduje koordinované plánování, interoperabilní standardy a včasné zavedení železničních technologií, jako je Evropský systém řízení železniční dopravy (ERTMS) a Digitální řízení kapacit.
Generální ředitelé infrastruktury se shodli, že těchto ambicí lze dosáhnout pouze stabilními a dlouhodobými investicemi. Příští víceroční finanční rámec EU (2028–2034) bude hrát rozhodující roli při poskytování finanční páteře železničního sektoru – prostřednictvím programů jako jsou Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF), Evropský fond konkurenceschopnosti a nové národní a regionální partnerské programy. Účastníci zdůraznili, že dostatečné zdroje, předvídatelné podmínky a efektivní koordinace mezi národními a EU finančními toky jsou zásadní pro zajištění toho, aby železnice nadále poháněla dekarbonizaci, odolnost, propojenost a konkurenceschopnost Evropy.
Letošní setkání vysoké úrovně infrastruktury (HLIM) se konalo ve Varšavě dne 19. listopadu 2025 na pozvání PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Spolupořádané EIM a CER, HLIM slouží jako každoroční platforma pro manažery infrastruktury k výměně zkušeností, osvědčených postupů a podpoře společných řešení ke zlepšení evropské železniční sítě a posílení role železnic jako páteře udržitelné a odolné mobility.
Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola uvedl: "Železniční infrastruktura Evropy vstupuje do rozhodující fáze. Zajištění vysokorychlostní, odolné a plně propojené sítě, která splňuje požadavky dojíždějících a nákladních zákazníků a přizpůsobuje se novému geopolitickému kontextu, bude vyžadovat silnou spolupráci mezi správci infrastruktury a pevnou politickou podporu jak na národní, tak na úrovni EU. Příští rozpočet EU musí zajistit dlouhodobé financování a stabilitu správy, kterou náš sektor potřebuje k plánování a realizaci. Pouze investicemi do interoperability, digitalizace a kapacit můžeme dosáhnout skutečně bezproblémového evropského železničního prostoru pro cestující a náklad."
Výkonná ředitelka EIM Monika Heiming uvedla: "Manažeři infrastruktury jsou připraveni budovat evropskou železniční síť zítřka, ale potřebujeme správný rámec, abychom to uskutečnili. To znamená jistotu dlouhodobých investic prostřednictvím příštího rozpočtu EU, koordinované nasazení ERTMS a digitálních nástrojů a společný závazek k odstranění úzkých míst. Vysokorychlostní infrastrukturní spojení mezi hlavními městy Evropy, dostatečná kapacita pro rostoucí objem nákladu a infrastruktura odolná vůči klimatickým a bezpečnostním výzvám – to nejsou vzdálené ambice, ale praktické priority, které vyžadují okamžité opatření. Se stabilním financováním a silnou evropskou koordinací můžeme zajistit bezproblémový, udržitelný železniční systém, na kterém závisí občané a ekonomika Evropy."
(lan)
Vizualizace: Správa železnic