Čtvrtinu přeprav pro papírny nově zajišťuje železnice

Přeprava štěpky

Přibližně čtvrtinu přeprav dřevní štěpky pro papírny Mondi Packaging and Paper ve Štětí zajišťují od konce července České dráhy a jejich organizační jednotka Želsped ve spolupráci se společností Wood and Paper, která organizuje logistiku. Rámcový kontrakt byl uzavřen na období pěti let s plánovaným objemem přeprav 420 tisíc tun dřevní štěpky. Představitelé obou firem o tom informovali na konci srpna při prezentaci nově zorganizované přepravy. Ročně ČD přepraví z Plané u Mariánských Lázní a ze Ždírce nad Doubravou do Štětí přes 80 tisíc tun dřevní štěpky po železnici. Do Štětí by podle vedoucího logistiky Wood and Paper Jana Valacha mohla během pěti let být po železnici přepravována zhruba polovina ročního objemu štěpky. Ze silnic tak ročně na těchto trasách ubude přibližně 3500 kamionů. Například jen v okolí Štětí to bude znamenat snížení nákladní silniční dopravy asi o 70 kamionů týdně. Nové komplexní logistické řešení založené na využití železniční přepravy je zajištěno podle pevných jízdních řádů v garantovaných časech systému just-in-time. K přepravě dřevní štěpky, která dosud byla přepravována výhradně kamiony, se používají speciální přepravní zásobníky (kontejnery), které umožňují jednoduchou manipulacia rychlou nakládku a vykládku přímo na místech, kde to zákazník požaduje. „Jde v podstatě o 20stopé velkoobjemové kontejnery – každý o obsahu 45 kubíků. Na jeden železniční vůz se vejdou tři kontejnery dohromady s více než 40 tunami štěpky. Ověřovací provoz prokázal, že čestnáctivozová souprava tak může najednou přepravit více než 650 tun dřevní hmoty,“ uvedl ředitel Želsped Jiří Hrbáč. Vykládku pak provádí vysoko-zdvižný vozík se speciální vidlicí. Z vozu sejme celý kontejner, přepraví ho na místo plánovaného vyložení, kde jej celý otočí až o 180 stupňů. Kompletní manipulace včetně překonání asi stometrové vzdálenosti mezi vozem a skládkou trvá pouhých šest minut. Velmi rychlá manipulace a pevné jízdní řády umožňují na tři plánované přepravy týdně, dvě z Plané u Mariánských Lázní a jednu ze Ždírce nad Doubravou, nasadit pouze jedinou soupravu. Doba přepravy od nakládky do dodání suroviny zákazníkovi trvá méně než 24 hodin. Vlastní provedení vykládky v areálu společnosti Mondi Packaking and Paper zajišťuje v rámci obsluhy vlečky společnost Viamont. Speciální přepravní zásobníky vyrobené v Itálii vyvinula a Českým drahám pronajala rakouská společnost Innofreight Logistics. Technologie je vhodná i pro přepravu jiných nevlhnoucích sypkých hmot. (jet)

spinner