IRFC 2008

Pražská konference IRFC hledala cesty k dalšímu rozvoji železniční dopravy

Mezinárodní konferenci o železniční nákladní dopravě – IRFC (International Rail Freight Conference) – v březnu uspořádaly společnosti Jerid a ČD Cargo. Konference do Prahy svedla 110 odborníků z oboru železniční dopravy, kteří vyslechli 28 prezentací uspořádaných do tří bloků – evropská legislativa, projekty sledování železničních zásilek a přeprava zboží mezi východem a západem Evropy.

Konferenci zahájil výkonný ředitel ČD Cargo Ing. Jaroslav Richter, který ve svém projevu zdůraznil význam prostředí, v němž železniční firmy podnikají. Upozornil na to, že místo potřebného zjednodušování vznikají často velmi komplikovaná pravidla. „Železniční dopravě pomohou jednoduché podmínky, které zaujmou investory a přivedou je k podnikání na železnici,“ uvedl.

Představitel druhého organizátora, ředitel společnosti Jerid Ing. Miroslav Fukan, hovořil o obtížnosti zvyšování objemů železniční přepravy na krátkých vzdálenostech. V této souvislosti podtrhl význam, který získává železniční přeprava zboží mezi Evropou a Asií.

V prvním bloku Evropská legislativa a podpora přepravy zboží po železnici účastníci vyslechli například přednášku Shelley Masonové z generálního ředitelství pro dopravu a energii Evropské komise na téma rozvoje Transevropských dopravních sítí (TEN-T). Pro financování TEN-T se Evropská komise snaží podněcovat projekty, na nichž by kromě národních rozpočtů a evropských financí mohly spolupracovaly veřejný a soukromý sektor v rámci projektů PPP (Public Private Partnership), řekla mimo jiné.

ČD nabízejí dopravu just in time

Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo nabízí dopravu just in time. Systém Termin Cargo představil člen představenstva a obchodní ředitel ČD Cargo Ing. Rodan Šenekl, který jako příklad efektivního spojení uvedl nákladní linku Praha – Ostrava. Vlaky čtyřsetkilometrovou vzdálenost urazí za zhruba sedm hodin a podle Rodana Šenekla tak na této trase mohou konkurovat silniční dopravě. Možnosti dalšího rozvoje železniční nákladní dopravy obchodní ředitel ukázal na projektu evropských vozových zásilek Xrail, který má v rámci Evropy zefektivnit mezinárodní dopravu jednotlivých nákladních vozů a vozových zásilek.

Evropská doprava na kolejích

V druhém bloku manažer pro EU projekty společnosti Jerid Ing. Petr Kroča hovořil o metodách sledování železničních zásilek a nákladních vozů. Evropský systém RailData zase přiblížil Ing. Petr Červinka z ČD Cargo.

V posledním bloku konference vystoupil například viceprezident švýcarské logistické společnosti Kühne & Nagel Olaf Krüger, aby naznačil možnosti dopravního spojení se zeměmi Společenství nezávislých států. Celá oblast podle jeho slov představuje trh budoucnosti a bude se dále rozvíjet.

Účastníci mohli dále vyslechnout přednášku o vývoji koexistence mezi speditéry a železnicí – Wolfgang Riedel z rakouské společnosti Express Interfracht Internationale Spedition nastínil, jak z původních historicky jasně vymezených rolí dnes postupně přebírají dráhy spediční funkce a naopak speditéři v současnosti investují do vagonů a lokomotiv a vstupují tak na pole dopravy.

Lovosický terminál čeká další rozšíření

Závěrečná přednáška patřila terminal managerovi logistického centra ČD-DUSS Terminál v Lovosicích. Stejnojmenná akciová společnost, která zajišťuje provoz terminálu, byla založena v prosinci roku 2006 jako dceřiná společnost ČD (51 procent vlastnictví) a partnerské Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße (49 procent). Rekonstrukce bývalého terminálu doprovázené kombinované přepravy Lovosice – Drážďany byla zahájena v prosinci 2006 a v první etapě, která skončila loni v prosinci, bylo proinvestováno 184 milionů Kč.

Poslední den konference mohli účastníci lovosické zařízení navštívit. Při exkurzi si prohlédli terminál, jehož skladovací kapacita dosáhla jednoho tisíce TEU, v příštím roce by měla po rozšíření vzrůst na 1500 TEU a po vybudování další části terminálu by měla dosáhnout tří tisíc TEU.

V současnosti terminál odbavuje sedm párů vlaků týdně. Třikrát týdně přijíždí a odjíždí vlak z Lovosic do terminálu Hamburg-Bilwerder, třikrát týdně je v provozu spojení mezi Lovosicemi a Duisburgem, jednou týdně odbaví v Lovosicích vlak z a do Amsterdamu.

u u u u u

Evropský železniční trh se transformuje a nákladní železniční doprava se proměňuje v efektivní systém, který pružně a rychle zajišťuje dopravu zboží, zaznělo z několika úst na konferenci. Její účastníci měli možnost seznámit se s možnostmi, které moderní nákladní železniční doprava nabízí, a hledat možná nová řešení. Jak se trendy naznačené na konferenci ve vývoji evropského železničního trhu naplní, ozřejmí také další konference IRFC, kterou organizátoři plánují uskutečnit v příštím roce. Pavel Toman

spinner