Subterra prorazila druhý železniční tunel pod Vítkovem

Praha

Konsorcium firem pod vedením společnosti Skanska na konci června dokončilo ražbu druhého železničního tunelu pod pražským vrchem Vítkov. První tunel byl proražen již o měsíc dříve. Tunely jsou součástí projektu „Nové spojení Praha – hlavní nádraží, Masarykovo nádraží, Libeň, Vysočany, Holešovice“. Náklady na celou stavbu, jejímž investorem je Správa železniční dopravní cesty, dosáhnou zhruba osmi miliard Kč; dokončena by měla být v prosinci 2008. Druhý proražený tunel, který je blíže ke Karlínu, bude dvoukolejný a propojí hlavní nádraží s nádražím Libeň. Bude dlouhý celkem 1316 metrů, z toho 1151 metrů je ražených. Společnost Subterra na něm zahájila ražební práce již loni v srpnu. První tunel blíže Žižkovu, který razil Metrostav, bude dlouhý 1365 metrů, z nichž 1251 metrů je ražených. Práce na něm probíhaly od loňského května. Také v tomto tunelu budou dvě koleje pro obousměrné propojení hlavního nádraží a nádraží Vysočany a Holešovice. Ražba tunelů zahalila lešením pomník Jana Žižky z Trocnova. Tuto největší jezdeckou sochu na světě o váze 16,5 tuny, která údajně není v příliš dobrém technickém stavu, lešení ochránilo před případnými otřesy. Stavební práce na Novém spojení začaly předloni. Záměrem stavby je zmodernizování severní části železničního dopravního uzlu Praha zlepšením jeho propustnosti, zvýšením návrhové rychlosti až na 80 km/h a zvýšením kapacity železničních tratí navazujících na hlavní nádraží. Na stavbě spolupracují vedle firem Skanska ŽS, Metrostav a Subterra také Stavby silnic a železnic. Vedle dvou tunelů, které tvoří jádro stavby, firmy vybudují čtyři železniční mosty, mimo jiné 437 metrů dlouhou estakádu Masarykova a Husitská a 322 metrů dlouhou estakádu Sluncová. Součástí Nového spojení je také silniční estakáda mezi Krejcárkem a Palmovkou, která byla otevřena loni v prosinci. (čtk/jet)

spinner