Vyhláška UIC 471-3

Povinnosti železničních dopravců se zpřísňují

Povinnosti železničních dopravců se zpřísňují

PRAHA 14.5. – Se zavedením tzv. restrukturali­zovaného Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID) v červenci roku 2001 byly nově definovány také povinnosti jednotlivých účastníků přepravy, které se vzájemně nesmějí překrývat. Byly tak stanoveny i povinnosti dopravce, který je jedním ze tří hlavních účastníků. Povinností dopravce, který přejímá nebezpečné věci ve výchozím místě, je provádět reprezentativní namátkové kontroly vizuální prohlídkou vozů, kontejnerů, případně nákladu, a to na základě přepravního dokladu. Podmínky, které tyto povinnosti vymezují, dopravce naplní, pokud provádí tzv. kontroly kvality, které jsou stanoveny v bodě 5 Vyhlášky UIC 471–3 (Kontroly zásilek nebezpečných věcí).

Předchůdcem vyhlášky byla tzv. Dohoda RID, která vznikla na počátku devadesátých let na základě dohody mezi německými, rakouskými, švýcarskými a lucemburskými drahami (DB, ÖBB, SBB a CFL). S restrukturalizací RID byla Dohoda RID transformována na Vyhlášku UIC 471–3, která vychází z principu vyhlášek ISO 9000, konkrétně ISO 2859–1:1999 – Namátkové kontroly prováděné na základě počtů vadných jednotek nebo chyb (kontrola srovnáním), část 1: Podle přijatelné limitní polohy kvality řazené pokyny pro namátkovou kontrolu jedné série dávek na základě počtů vadných jednotek nebo chyb.

Vyhláška UIC platí od roku 2000, kdy byla poprvé zveřejněna. Na rozdíl od povinností stanovených v RID je povinnost dopravce ve vyhlášce UIC zpřísněna tak, že musí při přejímce kontrolovat každý vůz, kontejner nebo náklad, a to pochůzkou po obou stranách. Vyhláška UIC je obdobně jako Řád RID každé dva roky novelizována a nyní (od ledna roku 2011) platí její již šesté vydání.

České dráhy se zajímaly o připojení k Dohodě RID od konce devadesátých let. K vyhlášce UIC přistoupily v roce 2003 se vznikem dceřiné společnosti pro nákladní dopravu ČD Cargo, jež je také členem Mezinárodní železniční unie UIC. Přestože podmínky vyhlášky UIC v Evropě (především západní) aplikuje již 33 železničních dopravních podniků (ŽDP), Česká republika je zastoupena stále pouze ČD Cargo.

spinner