18. srpna 2009
Českým drahám se v závěru června podařilo zvrátit trend vývoje počtu cestujících ve vnitrostátní dopravě. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku přepravily o 55 tisíc pasažérů více. Do té doby byl vývoj jejich počtu sice výrazně lepší než u ostatních dopravců, přesto zaznamenaly meziroční pokles o zhruba osm procent. Celkové tržby z osobní dopravy se v prvním pololetí vyvíjely rovněž příznivě: v meziročním srovnání vzrostly o tři procenta. Největšímu českému železničnímu dopravci začali zákazníci přibývat v poslední dekádě června zejména díky nabídce Léto 2009. Dráhy v tomto období přepravily o téměř dvě procenta cestujících více než loni. „V absolutních číslech jsme letos v poslední dekádě června přepravili s vnitrostátními jízdenkami o 55 tisíc zákazníků více – to je 3,389 milionu cestujících, zatímco loni v červnu to bylo 3,334 milionu,“ upřesnil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek. Předpokládá, že se stejný trend udrží i nadále a České dráhy v prázdninových měsících mírně překročí přepravní výkony loňského roku. Více cestujících jezdí zejména do zahraničí. Pozitivní vliv na vývoj počtu cestujících má i zvýšený zájem o cestování vlakem do zahraničí. V prvním pololetí vzrostly jak tržby, tak i počet cestujících, kterých v mezinárodní dopravě cestovalo o 15 procent víc. Největší zájem měli o cestování do Německa a Rakouska. Na třetím místě je Maďarsko. Cílem Českých drah je postupně obsadit tu část turistického trhu, kde neoperují nízkonákladové letecké společnosti. Jde zejména o metropole sousedních států, jako jsou Vídeň, Budapešť, Berlín, Varšava nebo Hamburk a Drážďany. Železnice je v České republice populární dopravní prostředek. Denně do vlaků Českých drah nasedá té-měř půl milionu cestujících a na každého obyvatela včetně kojenců připadá ročně 17 jízd vlakem. To je přibližně dvakrát víc než v ostatních nových zemích Evropské unie. Údaj je srovnatelný i s vyspělými zeměmi, které provozují vysokorychlostní železnice nebo investují miliardy € do modernizace vlaků a železničních tratí. Vyplývá to z údajů Mezinárodní železniční unie UIC za rok 2008. I přes značné stáří vozového parku je železniční doprava v České republice ve srovnání s ostatními členy Evropské unie na poměrně vysoké úrovni. Na hlavních tratích jezdí rychlíky a expresy v pravidelných jedno- nebo dvouhodinových intervalech. V okolí velkých měst, například v Praze nebo v Br-ně, se špičkový interval příměstských vlaků pohybuje kolem 15 minut. Intervalová doprava je na většině regionálních tratí. Výrazně se zkrátila cestovní doba mezi mnoha městy.
Tomáš Johánek