4. července 2015

Nový vlastník druhého největšího českého železničního dopravce AWT, společnost PKP Cargo, přichází s „Novou hedvábnou stezkou“, která by měla otevřít novou dopravní cestu pro obchodování s Čínou. Polská skupina a společnost Zhengzhou International Hub z čínské provincie Henan vytvoří společný podnik, který se bude zabývat železniční přepravou kontejnerů mezi střední Čínou a Evropou. V budoucnu by se tak i českým firmám obchodujícím s Čínou měla otevřít alternativní dopravní cesta pro jejich zboží.
Klíčovým prvkem společného projektu PKP Cargo a Zhengzhou International Hub je rozšíření suchého přístavu v Malaševicích (Małaszewicze) na polsko-běloruské hranici, který patří PKP CARGO. Výsledkem rozšíření bude navýšení počtu vlaků, na jejichž obsluze se podílí PKP CARGO z Číny do Evropy, na 300 vlaků za rok. „Tato průlomová dohoda vytváří nové příležitosti pro obchod s Čínou,“ říká Adam Purwin, generální ředitel společnosti PKP Cargo. Podle jeho slov je dohoda s čínským partnerem dalším krokem ve strategii mezinárodní expanze. „Díky převzetí českého dopravce AWT můžeme nabídnout našim čínským partnerům nejen komplexní logistické služby do západní Evropy, ale také přístup na další trhy starého kontinentu. Naše partnerství rovněž vytváří nové příležitosti pro evropské vývozy na jeden z největších trhů na světě. To znamená také nové příležitosti i pro české producenty,“ dodává Adam Purwin.
Obě společnosti do tří měsíců po uzavření této dohody, která byla podepsána 16. června, vytvoří společný podnik (joint venture), kde každá ze smluvních stran bude mít 50procentní podíl. Tato společnost vytvoří společný investiční plán logistického centra v Malaševicích. Použití stávající infrastruktury umožní obsluhu zvýšeného počtu kontejnerů z Číny a tento modernizovaný terminál poskytne další logistické služby jako skladování a překládku. Díky tomu má terminál v Malaševicích šanci stát se hlavním centrem železniční přepravy mezi Čínou a Evropou.
Hlavním dopravním kanálem pro čínské zboží do Evropy je momentálně námořní doprava. Pouze 3,5 procenta vývozu z východní Asie do Evropské unie dorazí po souši, a to navzdory výhodám tohoto řešení, jimiž jsou nižší náklady i ve srovnání s leteckou dopravou, a to dokonce i přes to, že cestovní doba železniční dopravy je několikanásobně kratší než po moři. Doprava nákladu z centrální Číny do Německa po železnici trvá 11 až 14 dní, zatímco plavba po moři zabere 35 až 40 dnů. „Železniční doprava je optimálním řešením pro mnoho kategorií zboží, které se nevyplácí transportovat letecky a pro které námořní doprava trvá příliš dlouho,“ řekl Jacek Neska, člen správní rady PKP CARGO, zodpovědný za obchod.
„V současné době se po železnici z Číny do Evropy přepravuje mimo jiné textil, elektronická zařízení a díly pro stroje a mechanická zařízení. Doufáme, že objem nákladní železniční dopravy bude i nadále růst, a to i druhým směrem,“ dodal Jacek Neska. Projekt Jeden pás a jedna dráha (One Belt and One Road) předpokládá vytvoření síťového propojení infrastruktury mezi Čínou a Evropou. Polsko vzhledem k velikosti hospodářství a zeměpisné poloze v tomto projektu hraje důležitou roli. Právě na území Polska se totiž protínají hlavní evropské dopravní cesty, které umožní společnou Hedvábnou stezku spojit s Čínou. Již nyní velká část železniční kontejnerové dopravy z východu prochází malaševickým terminálem. Jedná se o největší suchý přístav v Evropě, kde jsou překládány kontejnery z širokorozchodné tratě na evropské koleje.
Tomáš Johánek