ČD Cargo

Personální zemětřesení obměnilo vedení ČD Cargo

Personální zemětřesení obměnilo vedení ČD Cargo

Představenstvo společnosti ČD Cargo minulý týden jmenovalo do vedení podniku dva nové ředitele. Provozním ředitelem se stal dlouholetý odborový předák Petr Bazger, který bude rovněž při nejbližším zasedání valné hromady jmenován členem představenstva společnosti. Informoval o tom mluvčí mateřských Českých drah Petr Šťáhlavský.

ČD Cargo prošlo v posledních dnech personálním zemětřesením, když vedení ČD odvolalo celé představenstvo včetně ředitele Josefa Bazaly. Do představenstva poté zasedl generální ředitel drah Petr Žaluda a dva jeho náměstci.

Jmenování Petra Bazgera do představenstva má zachránit ČD Cargu licenci na provozování drážní dopravy. Noví členové totiž nesplňují podmínky licence, především vzdělání a praxi, podniku by tak mohl Drážní úřad licenci odebrat. Petr Bazger podle Petra Šťáhlavského podmínky splňuje.

„Přijal jsem funkci provozního ředitele a nabídku stát se členem představenstva ČD Cargo, protože jsem přesvědčen, že záměry pana Žaludy a jeho kolegů jsou motivovány čistě snahou zlepšit hospodaření firmy a zastavit nestandardní metody řízení bývalého vedení,“ vysvětlil své rozhodnutí Petr Bazger, který dosud působil mimo jiné ve funkci výkonného tajemníka Odborového sdružení železničářů.

Náhrada i za další odchody

Vedení OSŽ jmenování jednoho ze svých předáků do vysoké funkce podporuje, uvedl předseda sdružení Jaroslav Pejša. Petr Bazger svým přestupem přijde o funkci tajemníka, jeho náhradu budou odboráři hledat tento týden. Spolu s Petrem Bazgerem se minulý týden dostal do vede-ní ČD Cargo i dlouholetý zaměstnanec ČD a vyjednávač s odbory Ivo Veselý. Jako ředitel bude stát v čele personálního úseku. Petr Bazger a Ivo Veselý nahradí Oldřicha Mazánka a Pavla Kouckého, kteří na protest proti novému vedení své funkce opustili. Personální změny v čele ČD Cargo začaly v polovině měsíce, po odvolání celého představenstva a výpovědích udělených generálnímu řediteli ČD Cargo Josefu Bazalovi a výkonnému řediteli Václavu Andrýskovi odstoupili z funkce na vlastní žádost personální ředitel Pavel Koucký, provozní ředitel Oldřich Mazánek a obchodní ředitel Rodan Šenekl.

Cargu údajně hrozí odchod zákazníků

„K mému rozhodnutí vedlo několik skutečností a kroků, které se po jmenování a nástupu nového představenstva ČD Cargo začaly realizovat uvnitř firmy a které se okamžitě začaly projevovat nepříznivým způsobem vůči firmě ze strany zákazníků, které mohou vyústit k nenávratným ztrátám přepravních zakázek,“ uvedl Oldřich Mazánek. Podle jeho slov například v posledních době zaznamenal dopravce negativní reakci zákazníků zejména v oblasti tranzitních přeprav. Ve směru z Polska do Rakouska a zpět údajně ubylo za týden 31 vlaků.

Rodan Šenekl zase při svém odchodu upozornil na to, že ČD Cargo vykázalo v loňském roce nejnižší ztrátu ze všech velkých evropských nákladních železnic a letos se už vracelo do zisku. „To naopak svědčí o zodpovědném přístupu managementu společnosti k řešení dopadů krize,“ zdůraznil.

Petr Žaluda: Představenstvo jsem musel odvolat

Nový předseda představenstva ČD Cargo Petr Žaluda, který stejnou funkci vykonává i v mateřských Českých drahách minulý týden vysvětloval důvody, které ho vedly k odvolání představenstva ČD Cargo. Podle jeho slov chce nový tým především zastavit tendr na nákup potravinářských vagonů. Chce tak ušetřit 175 milionů Kč. Podezřelý tendr spolu se špatným hospodařením a bráněním forenznímu auditu označil za hlavní důvod k odvolání představenstva ČD Cargo.

Petr Žaluda tvrdí, že původní manažeři podnik poškozovali. Odvolání představenstva bylo podle jeho slov nezbytné, protože hrozilo pokračování škod a snižování hodnoty společnosti.„Roz­hodl jsem se jít do určitého osobního rizika, protože jsem do minulého týdne, kdy jsem se rozhodl odvolat představenstvo ČD Carga, vycházel především z indicií. Na základě současných informací z auditu musím prohlásit, že odvolání bylo nezbytné,“ uvedl Petr Žaluda.

Bývalé vedení plánovalo nakoupit sto potravinářských vagonů za údajně nevýhodných podmínek. Cargo podle Petra Žaludy tyto vozy navíc nepotřebuje, protože tvoří jen dvě procenta jeho obratu. Bazalův tým údajně rovněž bránil provedení forenzního auditu a zveřejnění jeho výsledků.

„Zakázka na pořízení 50 nákladních vozů řady Tagnpps na přepravy agrárních produktů vychází z obchodních potřeb společnosti. V této komoditě nemá společnost dostatek vlastních vozů, přičemž čelí velkému konkurenčnímu tlaku ze strany privátních dopravců, kteří tyto vozy vlastní nebo si je pronajímají. Vypsání zakázky bylo řádně projednáno a schváleno na Představenstvu ČD Cargo dne 14. dubna 2010,“ reagoval na to ředitel odboru komunikace a marketingu ČD Cargo Zdeněk Větrovec.

(tj/čtk)

spinner