2. prosince 2004
Dosavadní rychlostní rekord železniční sítě České republiky v polovině listopadu překonala souprava Pendolino, která v rámci testů na běžném traťovém úseku Brno – Břeclav dosáhla mezi Vranovicemi a Podivínem rychlosti 237 km/h. Překonaný rekord – 219 km/h – byl přitom zaznamenán na zkušebním okruhu ve Velimi, kde se rychlost a bezpečnost vlakových souprav obvykle testuje. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem koridorových staveb, chtěla rychlostním testem dokázat, že koridory mají v úsecích, kde to směrové poměry dovolují, technické parametry pro rychlost výrazně vyšší než povolených 160 km/h. Rychlostní rekord 219 km/h byl zaznamenán v roce 1972 s elektrickou lokomotivou řady E 469.3030, dnes 124 001. Na běžné trati s každodenním provozem oficiálně dosáhla v České republice nejvyšší rychlosti – 200 km/h – v roce 2002 rakouská elektrická lokomotiva při testování tratě a trakčního vedení mezi Břeclaví a Brnem, tedy ve stejném úseku jako při nynější zkoušce pendolina. „My jsme sice rekonstruovali a modernizovali železniční koridory pro rychlost 160 kilometrů v hodině podle původního zadání, ale dnes jsme dokázali, že I. tranzitní železniční koridor je modernizován tak kvalitně, že snese bez problémů takto extrémní rychlost,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jan Komárek. Test byl zaměřen i na bezpečnost provozu při této rychlosti. „Domnívám se, že všechny zkoušky prokázaly, že na koridorech bude provoz bezpečný jak pro cestující, tak pro přepravovaný náklad,“ řekl Jan Komárek.
Rekordy na kolejích Železniční doprava má rekordmany nejen v elektrické trakci. Nejrychlejší parní lokomotivou bývalých ČSD byl stroj 498.106 „Albatros“, který v roce 1964 dosáhl rychlosti 162 km/h. Tato lokomotiva je v současné době v majetku Národního technického muzea. Nejrychlejší dieselovou lokomotivou byl stroj T 499.0002, který na testovací základně vyvinul nejvyšší rychlost 178 km/h. V obou případech však šlo pouze o prototypové stroje, které nebyly ani sériově vyráběny, ani používány v běžném provozu. Všechny rychlostní rekordy v bývalém Československu a v České republice byly navíc vytvořeny na zkušebním železničním okruhu u Velimi na Kolínsku, a nikoli na běžné železniční trati určené pro pravidelný provoz. Pomyslná „modrá stuha“ nejrychlejšího vlaku patří Francii, kde vlaková souprava TGV 325 v roce 1990 dosáhla zatím nepřekonané rychlosti 515 km/h. Rekord vytvořila speciálně upravená souprava na nově vybudované trati určené výhradně pro provoz vysokorychlostních vlaků.
Rekord možná bude mít pro České dráhy ještě nepříjemnou dohru. Rychlostí 237 kilometrů v hodině totiž vlak o sedm kilometrů překročil rychlost udávanou výrobcem a povolenou Drážním úřadem. Českým drahám za to hrozí pokuta až deset milionů Kč. S odvoláním na ředitele Drážního úřadu Pavla Kodyma to minulý týden uvedl český denní tisk. (jet)