20. října 2005
Prototyp regionální jednotky REGIONOVA, který pro České dráhy vyrobila společnost Pars nova, získal na 47. mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně zlatou medaili. Motorová, částečně nízkopodlažní jednotka řady 814 až 914 obdržela také Cenu redakce Technického týdeníku. Moderní dvouvozová jednotka, vyráběná exkluzivně pro České dráhy, se skládá z motorového a řídicího vozu s polovinou nástupního prostoru v nízkopodlažní úrovni. Podle smlouvy, kterou uzavřely Pars nova a České dráhy letos v lednu, získají České dráhy v následujících třech letech až 130 těchto jednotek. Stanou se tak prvním železničním dopravcem v České republice, v jehož vozovém parku bude vlastní regionální motorový vlak umožňující standardně nízkopodlažní nástup a celkově pohodlnou přepravu nejen cestujících, ale také například kol, dětských kočárků či invalidních vozíků.
Vyšší efektivita a operabilita Motorová jednotka REGIONOVA řady 814 až 914 vznikla zásadní přestavbou původního motorového vozu řady 810 a přípojného vozu řady 010, které od 70. let minulého století vyráběl podnik Vagónka Studénka. Postupně se v počtu více než 670 kusů staly nejrozšířenější řadou železničních vozidel zajišťujících provoz na českých tratích. Společnost Pars nova navrhla motorovou jednotku REGIONOVA tak, že pro její dva vozy využila jeden původní motorový a jeden přípojný vůz, které z více než 80 procent přestavěla na zcela novou dvouvozovou soupravu s průchodem na přivrácených čelech. Jednotka REGIONOVA se tak skládá z motorového vozu s jedním stanovištěm strojvedoucího, který je na opačné straně spojen s nízkopodlažním řídicím vozem opatřeným rovněž stanovištěm strojvedoucího. Po motorových vozech řady 843 se REGIONOVA stane dalším moderním vozidlem Českých drah, které díky řídicímu vozu umožní odstranit objíždění soupravy v obratových stanicích. Výrazně by se tak měla zvýšit efektivita provozu a celková operabilita soupravy.
První jednotky v provozu již v příštím roce Po absolvování
nezbytných zkoušek a schválení vozidla pro provoz plánují České dráhy
nasazení první jednotky do provozu již v průběhu příštího roku. Celkem
by České dráhy v prvním roce měly získat 20 až 30 těchto nových
vlaků. První oblastí, v níž České dráhy hodlají prostřednictvím
těchto jednotek výrazně zvýšit kvalitu cestování na regionálních
tratích, bude Karlovarský kraj.
(jet)