ČD CARGO

O dalším postupu rozhodne audit

O dalším postupu rozhodne audit

Vedení mateřských Českých drah čeká na oficiální závěry auditu, který probíhá v dceřiné společnosti ČD Cargo. Teprve na jeho základě rozhodne o tom, jaké kroky připraví k ozdravění největšího českého železničního nákladního dopravce. V rozhovoru pro Dopravní noviny to řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Petr Žaluda, který stojí rovněž v čele představenstva ČD Cargo.

„Jak se dařilo Českým drahám v letošním prvním pololetí? Jakými zbraněmi překonáváte dopady krize?“

„Hospodaření ČD, a. s., je v prvním pololetí v kladných číslech a naším cílem je, aby i celkové hospodaření na konci roku bylo vyrovnané. V osobní dopravě jsou alfou a omegou všeho kvalitní služby, tedy nová vozidla, ochotný a slušný personál a taky aktivní obchodní politika. Například i díky tomu, že se marketing zaměřil téměř výhradně na propagaci produktů, že naše akční nabídky a standardní produkty nabízejí i externí partneři, máme ve vnitrostátní přepravě za první pololetí o 90 milionů vyš- ší tržby než loni. To je recept, jak probudit dráhy k aktivitě a jít za zákazníkem, ne na něj pasivně čekat.“

„Chystáte nějaké zásadní novinky na druhou polovinu letošního roku?“

„O zásadních novinkách bych nehovořil. Nejdůležitější systémové změny jsme udělali už v minulém roce. Myslím tím dofinancování regionální dopravy, očištění hospodaření a nastartování úsporných opatření. Teď nás čeká každodenní práce na zlepšování služeb, což je možná ještě těžší.“

„Jaké kroky plánují mateřské ČD v zájmu ozdravění hospodaření ČD Cargo?“

„Rozhodující budou oficiální závěry auditu. Právě z nich a z návrhů výkonných manažerů bude vycházet nová rozvojová strategie.“

„Kdy lze očekávat vypsání výběrových řízení na nové manažery ČD Cargo?“

„V této věci budeme postupovat v souladu s našimi nadřízenými orgány. K obsazení nejvyšší manažerské funkce v ČD Cargo by mělo dojít v nejbližší době.“ „Jaké největší investiční akce nyní České dráhy realizují? Jak se podniku dotkne rozhodnutí ministra dopravy pozastavit vydání dluhopisů, jejichž výnosy měly jít právě na investice?“

„Případné vydání dluhopisů plánujeme nejdříve na přelom roku. Zatím ještě nezačal ani mezinárodní rating, který je základní podmínkou, abychom tuto transakci mohli vůbec provést. Do té doby panu ministrovi samozřejmě poskytneme veškeré informace o plánovaných investicích, včetně možného financování pomocí dluhopisů. Pokud jde o investice, největší je zhruba 10 miliard Kč do nákupu a modernizace vozidel. To je naše priorita. Zhruba polovinu zajistíme z vlastních zdrojů a z fondů Evropské unie, zbytek zaplatíme z externích zdrojů. Jedním z nich mohou být právě mezinárodní dluhopisy, které jsou levnější než třeba leasing a nijak nezatěžují státní rozpočet.“

Tomáš Johánek

spinner