Osobní doprava

Nový grafikon přinese více dálkových vlaků

Pendolinem v Ostravě za tři hodiny, každou hodinu do Brna vlakem kategorie EuroCity, nové rychlíky do Českých Budějovic přes Písek ve dvouhodinovém taktu, nové rychlé spojení Brna a Slovácka a nasazení moderních rakouských lokomotiv Taurus mezi Prahou a Vídní – to jsou některé z novinek, které na české koleje přinese nový jízdní řád Českých drah. Vlaky se podle něj poprvé rozjedou v neděli 14. prosince.

Se začátkem nového jízdního řádu vyjede více dálkových vlaků mezi největšími českými a moravskými městy. Dráhy vylepší spojení především z Prahy do Brna, Ostravy a Českých Budějovic. Naopak regionálních spojů mírně ubude.

Celkem dráhy budou od prosince vypravovat denně 7187 spojů, což je mírně méně než dnes. Počet ujetých kilometrů se však zvýší. Za celou dobu platnosti nového jízdního řádu vlaky ČD ujedou téměř 125 milionů kilometrů, tedy o 3,6 procenta více než letos. Je to dáno zejména prodloužením některých tras. V dálkové dopravě se počet spojů zvýší o čtyři procenta, v regionální dopravě se sníží o 1,1 procenta. Podle Luďky Hnulíkové z odboru osobní dopravy Českých drah byly zrušeny především krátké spoje do 15 kilometrů.

Zkracuje se jízdní doba

Nový jízdní řád zkracuje jízdní dobu pendolin mezi Prahou a Ostravou vůbec poprvé pod tři hodiny, z nynějších tří hodin a 12 minut na dvě hodiny 59 minut. Pendolina budou v Praze odjíždět z Hlavního nádraží, dnes jsou jejich startovní stanicí Holešovice. Na trase Praha – Brno pojede každou hodinu vlak vyšší kategorie, EuroCity, InterCity nebo Pendolino. Na jižní Moravě vznikne rychlé spojení centra Brna se Slováckem. Nové spěšné vlaky ujedou vzdálenost Brno – Hodonín za hodinu a šest minut. Dráhy zároveň prodlouží dnešní rychlíky Olomouc – Hodonín – Břeclav až do Brna. Přidáním nových vlaků se zkrátí intervaly mezi spoji také na trasách Praha – Ústí nad Labem, Praha – Turnov, Praha – Rakovník a České Budějovice – Brno. Vlaky přibudou především v dopoledních hodinách.

Jízdné bude o něco vyšší

Kromě novinek v grafikonu přichystaly dráhy pro cestující i zvýšení cen jízdenek. Základní jízdné podraží o dvě koruny, v souvislosti s tím se zvedne i zákaznické jízdné. Podraží i zákaznická karta na tři roky, za kterou cestující nově zaplatí 990 Kč místo dosavadních 600 Kč. O dvě stovky na 2000 Kč zdraží také populární kilometrická banka. Zvyšuje se cena i dalších jízdenek a věrnostních karet.

Vedle cestujících zaplatí za kolejovou dopravu více peněz také ministerstvo dopravy a kraje, které hradí ztráty z provozu rychlíků, respektive regionálních vlaků. Ministerstvo dopravy dá příští rok 3,9 miliardy Kč, což je o 300 milionů více než letos; kraje zřejmě zaplatí celkem 4,9 miliardy, letos to bylo 4,5 miliardy Kč. S kraji dráhy stále jednají, podle náměstka ředitele drah Petra Moravce budou smlouvy podepsány „během několika týdnů“.

V regionální dopravě je zřejmě největší novinkou zavedení příměstského systému linek s označením S v ostravské aglomeraci. Tento systém zatím funguje pouze v Praze. K zásadním změnám dojde i v hlavním městě Praze, které si objednalo o 33 procent větší objem dopravy než letos. Například mezi Radotínem a Hlavním nádražím pojedou ráno vlaky každých deset minut.

V mezinárodní dopravě se nově zavádí vlak EuroCity Avala z Prahy do Bělehradu. Jde vůbec o první přímé vlakové spojení Prahy se srbskou metropolí. Dráhy také posílí spojení na sousední Slovensko, kam vedle dosavadních spojů budou vypravovat nový noční vlak vyšší kategorie EuroNight a nový denní autovlak do Košic.

Tomáš Johánek

spinner