Kolejová vozidla

Nové motorové vozy Českým drahám dodá Stadler

Nové motorové vozy Českým drahám dodá Stadler

Na české železnici dochází k revoluční změně – poprvé v novodobé historii Českých drah vyjedou v jejich barvách jiné motorové vozy než domácí výroby. Vítězem výběrových řízení na nákup zcela nových motorových vozů pro kraj Vysočina a pro Liberecký kraj je společnost Stadler Pankow GmbH, člen skupiny švýcarské společnosti Stadler Rail. Jiný zájemce se do výběrového řízení nepřihlásil.

Na české železnici dochází k revoluční změně – poprvé v novodobé historii Českých drah vyjedou v jejich barvách jiné motorové vozy než domácí výroby. Vítězem výběrových řízení na nákup zcela nových motorových vozů pro kraj Vysočina a pro Liberecký kraj je společnost Stadler Pankow GmbH, člen skupiny švýcarské společnosti Stadler Rail. Jiný zájemce se do výběrového řízení nepřihlásil.

Stadler by měl v závěru roku 2011 a v průběhu roku 2012 dodat celkem 33 nízkopodlažních motorových vozů, 17 jich bude jezdit na Vysočině a dalších 16 České dráhy nasadí do provozu na Liberecku. „Nové motorové vozy budou nabízet přibližně 70 míst k sezení. U provedení pro Liberecký kraj počítáme s rychlostí do 100 km/h, ale s možností provozu na naší nejstrmější trati z Tanvaldu do Kořenova. Vozy na Vysočině budou konstruovány pro rychlost do 120 km/h,“ popsal základní parametry nových vozů náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Do výběru mluvili i zástupci krajů

Připomněl, že základní parametry moderních vozů byly konzultovány také se zástupci obou krajů. „Tato zakázka je pro naši firmu důležitým mez-níkem. Poprvé dostáváme možnost dodat naše vozidla na český trh, a to čtrnáct let poté, co Stadler poprvé v ČR prezentoval motorové regionální vozidlo,“ uvedl jednatel a ředitel společnosti Stadler Pankow Michael Daum. Přesně v červnu roku 1996 výrobce českým zákazníkům předvedl své tříčlánkové vozidlo GTW.

Na Vysočině budou nové vozy určeny například pro tratě z Hav-líčkova Brodu do Křižanova přes Jihlavu do Počátek-Žirovnice nebo Světlé nad Sázavou a pro trať z Jihlavy do Třebíče. V Libereckém kraji pak budou jezdit například z Liberce do Frýdlantu v Čechách nebo z Liberce přes Tanvald do Harrachova. Objeví se však i na ně-kterých dalších lokálkách v regionu.

Téměř dvoumiliardová zakázka

Objem zakázky pro Vysočinu je ve výši 898 milionů Kč a Evropská unie by se měla podílet na jejím financování příspěvkem 200 milionů Kč. Zakázka pro Liberecký kraj má finanční objem 878 milionů Kč a Evropská unie by se na něm měla podílet přibližně 300 miliony Kč.
(tj)

spinner