Osobní doprava

NKÚ kritizuje postup liberalizace

NKÚ kritizuje postup liberalizace

Ministerstvo dopravy podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) v letech 2007 až 2009 neprosadilo snižování ztráty z provozu vlaků, které objednává u Českých drah. Při zajišťování státem dotované dopravní obslužnosti také neotevřelo trh konkurenci. Vyplývá to z výsledků kontroly úředníků NKÚ. Naopak se podle nich zlepšilo vymezování rozsahu obslužnosti a průhlednost vykazování ztráty.

Kontrola prověřovala poskytování a využití státních peněz na dopravní obslužnost na železnici. Pracovníci úřadu prověřovali 11,5 miliardy Kč na zajišťování dopravních potřeb státu v letech 2007 až 2009 a dotace tři miliardy Kč, které ministerstvo dopravy loni přidalo krajům na úhradu ztráty z jimi objednané vlakové dopravy.

Vyšší výkony neodpovídaly poptávce

Ministerstvo dopravy podle NKÚ objednávalo každoročně vyšší dopravní výkony, které však nedoprovázel odpovídající růst počtu cestujících a tržeb z jízdného. Prokazatelná ztráta ze zajišťování dopravních potřeb státu v kontrolovaném období tak vzrostla o 15 procent. Kontroloři také upozornili, že ministerstvo vyhlásilo zadávací řízení jen na dvě tratě, ani v tomto případě se však řízení podle nich neuskutečnilo korektně. „Jediným dopravcem, který zabezpečoval dopravní potřeby státu, tak byly České dráhy,“ uvedl NKÚ.

Úřad dále upozornil, že ministerstvo v době schvalování nového systému veřejných služeb a úhrad v osobní dopravě uzavřelo bez zadávacího řízení smlouvu s Českými drahami na zajišťování obslužnosti na roky 2010 až 2019. „V podstatě tím zafixovalo stávající systém na dobu deseti let,“ uvedl.

Požadavky krajů hradil státní rozpočet

Ministerstvo dopravy ve smlouvě dohodlo i podmínku odkupu kolejových vozidel Českých drah, přestože tato podmínka může omezovat účast zájemců v budoucích zadávacích řízeních, uvedl dále NKÚ.

Podle prezidenta NKÚ Františka Dohnala ministerstvo řešilo ekonomické problémy Českých drah, například nárůst ztráty z osobní dopravy v období 2007 až 2009 o 25 procent, především zvyšováním dotací ze státního rozpočtu. „Dotace poskytlo od roku 2009 i na zajištění regionální dopravy, kterou objednávají a podle zákona o drahách mají hradit kraje. Dotace ze státního rozpočtu tak vzrostly v roce 2009 proti roku 2006 o 4,4 miliardy korun, to je o 175 procent,“ do­dal.

Ministerstvo podle něj také nekontrolovalo správnost vykazování ztráty vzniklé zajišťováním dopravní obslužnosti.

(čtk)

spinner