17. srpna 2006
Symbolickým prvním zapíchnutím rýče začaly na konci července jedny z nejrozsáhlejších a nejnáročnějších stavebních úprav v 71leté historii letiště v Drážďanech. V projektu Renovace a prodloužení startovací a přistávací dráhy bude do září příštího roku souběžně se stávající drahou postavena nová, 2850 metrů dlouhá přistávací a startovací dráha z vysokopevnostního betonu. Letiště v Drážďanech se tak stane prvním evropským letištěm, které novou startovací a přistávací dráhu postaví za plného provozu. Celkové náklady akce se vyšplhají na téměř 52 milionů €. Symbolického prvního zapíchnutí rýče se 28. července účastnilo na tři sta významných hostů z politické a hospodářské sféry, mezi nimi i saský vicepremiér a ministr pro práci a hospodářství Thomas Jurk a státní tajemník Ministerstva pro zemský rozvoj a dopravu spolkové země Sasko- Anhaltsko Hans-Joachim Gottschalk. „Díky nové, 2850 metrů dlouhé startovací a přistávací dráze bude drážďanské letiště ještě atraktivnější pro dopravu na střední vzdálenosti. Spojit každoročně se opakující nezbytně nutné vysoké náklady na údržbu a renovaci s prodloužením je velmi rozumné řešení,“ uvedl při této příležitosti saský vicepremiér a zemský ministr pro práci a hospodářství Thomas Jurk. „Díky stavebním pracím se letiště saského zemského hlavního města stane operativním a strategickým letištěm budoucnosti,“ uvedl jednatel společnosti Letiště Drážďany GmbH Michael Hupe. „Po ukončení stavebních prací bude Letiště Drážďany kompletně obnoveno. Naše infrastruktura bude mít pak všechno to, co moderní a efektivní letiště potřebuje, aby obstálo v konkurenci: provozuschopnou startovací a přistávací dráhu, multifunkční terminál s krátkými cestami, jakož i optimální propojení s dálkovými komunikacemi a železniční sítí,“ dodal. Zemská vláda podle něj hodlá dlouhodobě podporovat podniky leteckého průmyslu se sídlem na letišti v Drážďanech při jejich plánech do budoucna. Na podporu průmyslu Prodloužení startovací a přistávací dráhy nerozšíří současnou kapacitu letiště. Zvýší však jeho atraktivitu pro letecké dopravce a provozní flexibilitu pro stávající typy letadel. Rozhodnutí o prodloužení dráhy nepřinese ani změnu strategického postavení letiště, které zůstane i nadále letištěm s kontinentální leteckou sítí. Projekt však nemá jen dopravně- -politický charakter, za rozhodnutím o jeho realizaci stál i požadavek na podporu drážďanského leteckého průmyslu. Firmy, jako jsou EADS Elbe Flugzeugwerke GmbH (Labské letecké závody), IMA Materialforschung und Anwendungstechnik GmbH (Výzkum materiálů a aplikační technika) a IABG Industrieanlagen- Betriebsgesellschaft mbh (Průmyslová zařízení – provozní společnost), se i v budoucnu chtějí podílet na konstrukci, údržbě a testování větších typů letadel a tomu musí infrastruktura letiště v Drážďanech odpovídat. „Z nové dráhy budou profitovat i podniky se sídlem přímo na Letišti Drážďany, jako například EADS Elbe Flugzeugwerke. Jejich spektrum se tímto rozšíří a zvýší se i šance na získání nových zakázek. Toto zajistí stávající a vytvoří nová náročná pracovní místa a posílí ekonomickou pozici Drážďan,“ poznamenal Thomas Jurk. Od sjednocení německých zemí až do ukončení prací na nové startovací a přistávací dráze se do výstavby a přestavby drážďanského letiště investovalo téměř 500 milionů €. Již dříve byl vybudován nový terminál s kapacitou 3,5 milionu pasažérů ročně, podzemní nádraží městské rychlodráhy, kryté parkoviště s 1559 místy, nová věž, hangár pro malá letadla, nová požární stanice a high- -tech centrum pro poskytovatele mezinárodních logistických služeb, firmu Schenker. Do konce letošního roku na letišti vyroste i moderní hangár pro helikoptéry Německé letecké záchranné služby a policie. (spa)
ČESKÉ DRÁHY DRÁHY PŘEPRAVILY DO ČERVNA O TÉMĚŘ DVA MILIONY CESTUJÍCÍCH VÍCE NEŽ LONI Celkem 91,77 milionu platících cestujících přepravily České dráhy za prvních šest měsíců letošního roku. Ve srovnání se stejným obdobím roku loňského se jejich počet zvýšil o 2,2 procenta. Tržby podniku z osobní přepravy vzrostly meziročně o více než 36 milionů Kč, oznámilo minulý týden tiskové oddělení Českých drah. Při započtení bezplatných přeprav a přeprav za paušální úhradu přesáhl počet přepravených cestujících sto milionů. S celkem 100,85 milionu se meziročně zvýšil o 2,8 procenta. Díky vyššímu počtu přepravených osob České dráhy zaznamenaly také zvýšení tržeb z osobní přepravy. Za prvních šest měsíců letošního roku utržily celkem 2,380 miliardy Kč, o 1,6 procenta více než ve stejném období loňského roku. Výrazný nárůst tržeb pokračoval i v červenci, a to především v souvislosti se zavedením nového silničního zákona a tzv. bodového systému. V některých klíčových stanicích (s vysokým objemem prodeje dokladů do vzdálenějších destinací) se tržby během července zvýšily meziročně až o 25 procent. Celkové přepravní výkony v osobní dopravě v prvních šesti měsících roku vzrostly meziročně o 6,7 procenta na 3,48 miliardy oskm. Na základě těchto údajů očekává vedení Českách drah další pokračování pozitivního vývoje hospodaření v letošním roce, které by měl na konci roku charakterizovat vyrovnaný provozní hospodářský výsledek. Dráhy průběžně snižují celkový počet pracovníků, kterých v současné době zaměstnávají přibližně 58 tisíc. Současně se výrazně zvyšuje produktivita práce na zaměstnance – během posledních tří let přibližně o 20 procent. České dráhy tak zaznamenávají první výsledky hloubkových změn, kterými společnost prochází a jejichž dynamika se výrazně zvýšila po nástupu managementu v čele s Josefem Bazalou loni v květnu, uvedlo tiskové oddělení podniku. Do konce roku České dráhy nasadí do provozu dalších zhruba 40 nových vozidel. Plánují také další rozšiřování služeb, jako je například internetový prodej, služby v oblasti cykloturistiky či speciální produkty pro specifické cílové skupiny. (jet)