3. prosince 2012

Pravomoci spolkové agentury BNetzA pro dohled nad elektrickou, plynárenskou, poštovní, telekomunikační a železniční sítí v Německu se budou dále posilovat. Podle návrhu novely zákona o regulaci na železnici, který v září schválila spolková vláda, bude agentura nově schvalovat i ceny za užívání tratí.
Oproti prvním návrhům zákona se tak kontrolní funkce BNetzA výrazně posiluje. Úřad bude dohlížet i na oprávněnost účtovaných nákladů na opravy a údržbu tratí, které až dosud nepodléhaly regulaci a provozovatelé železniční infrastruktury (například DB Netz) je mohli promítat do výše poplatků bez další kontroly. Spolková vláda tak zareagovala na častou kritiku, že regulace cen za užívání infrastruktury není účinná, pokud neexistuje nezávislé zhodnocení efektivity prostředků vynaložených na opravy a údržbu tratí.
Kontrola nákladů by podle předkladatelů úpravy měla vést k tomu, aby provozovatel infrastruktury začal reálně snižovat výdaje a neprováděl pouze mechanické přeúčtování bez snahy o zefektivnění činnosti. Systém regulace by měl simulovat konkurenční tlak tím, že bude postupně snižovat maximální cenu, kterou bude možné za opravy a údržbu tratí od uživatelů požadovat. Vyšší důraz na efektivitu by se měl příznivě projevit ve zvýšení konkurenceschopnosti železnice.
Analogicky k ostatním regulovaným sektorům se bude agentura BNetzA snažit o zavádění dalších tržních prvků. Provozovatelé infrastruktury například nebudou moci přidělovat seřaďovací služby vlast-ním firmám. Další novinkou je otevření přístupu k podnikovým vlečkám. Zastavení provozu zařízení, jako jsou terminály, dílny nebo čerpací stanice, bude možné pouze po předchozím ohlášení a získání příslušného povolení. Až dosud to platilo pouze pro běžné tratě a nádraží. Novela zákona počítá také s dohledem nad dodávkami elektrického trakčního proudu, protože i v této oblasti hrozí zneužití pozice na trhu.