Regionální tratě

Některé tratě by se mohly změnit na vlečky

Jednou z cest, jak zachránit alespoň část z několika desítek železničních tratí určených ke zrušení, je jejich přeměna na vlečky. Představitelé Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a dopravce ČD Cargo o tom v poslední době jednali, žádné konečné rozhodnutí zatím nepadlo. Potvrdili to mluvčí obou organizací Pavel Halla a Roman Jandík.

„Je to možné, je to v jednání, ale konkrétní informace k tomu zatím žádné nejsou,“ uvedl Roman Jandík. Podle něj je nejprve třeba zvážit ekonomickou návratnost případného provozu vleček, obecně se však ČD Cargo staví proti rušení tratí. Odstranění kolejí by podle Romana Jandíka zabránilo jejich budoucímu využití v případech, kdy by kolem nich například vznikly nové továrny.

Zachránit by se mohla desítka tratí

Podle dostupných informací by se převodem na vlečky mohla zachránit necelá desítka tratí. Jak uvedl Pavel Halla za správu železnic, kategorie vleček je nejnižší úrovní železniční cesty, údržba je proto mnohem levnější než na tratích s pravidelnou osobní dopravou. Nemusí se například udržovat nástupiště nebo odklízet sníh, vlaky ČD Cargo v zimě tahá lokomotiva s pluhem.

Seznam regionálních tratí určených ke zrušení je zatím neveřejný, což někteří úředníci připisovali předvolebnímu období. Jak však v polovině září uvedl tehdejší ředitel SŽDC Jan Komárek, kraje se se státem dohodly na postupném zániku asi 25 nejméně využívaných kolejí. Na původním seznamu SŽDC přitom bylo až 60 železničních spojení. Prvním krokem bude, že si kraje na vybraných tratích neobjednají žádné vlaky.

Podle Pavla Hally se jízdní řád na příští rok stále dolaďuje. Tratě bez vlaků pak správa železnic pošle do správního řízení, ve kterém by koleje byly zcela zrušeny a vymazány ze sítě SŽDC. Jan Komárek vyčíslil roční úsporu na údržbě na 200 milionů až 300 milionů Kč.

(čtk)

spinner