30. října 2008
Prvních 36 českých strojvedoucích nastoupilo v polovině října na speciální školení na řízení nejrychlejších lokomotiv světa. Lokomotivy známé pod označením Taurus začnou od 14. prosince začnou běžně jezdit s vlaky i v České republice: České dráhy ve spolupráci s Rakouskými spolkovými drahami ÖBB jich nasadí celkem pět na trasu mezi Vídní, Prahou a Drážďany. Další tři stroje povedou vlaky mezi Salcburkem, Lincem a Českými Budějovicemi.
„Právě začal výcvik strojvedoucích, kteří budou lokomotivy Taurus řídit mezi Břeclaví, Prahou a Drážďany. Taurus je moderní vysoce výkonná lokomotiva rakouských železnic, a proto musí projít zvláštním kurzem,“ řekl ředitel odboru kolejových vozidel Českých drah Jan Paroubek. Bez takového školení by podle něj čeští strojvedoucí nesměli lokomotivy řídit. „Je to podobné, jako když začnete řídit nový vůz nebo pracovat s jiným počítačem. Musíte se jej naučit ovládat, což platí o našich strojvedoucích a nových lokomotivách. V tomto směru máme na železnici velmi přísná pravidla,“ dodal.
Teorii vystřídají praktické testy
Během týdenní teoretické části se strojvedoucí musejí seznámit s lokomotivou natolik, aby mohli složit státní praktickou zkoušku způsobilosti z obsluhy a řízení rakouské lokomotivy řady 1216 a následně mohli začít s praktickým výcvikem. Ten se uskuteční od 27. října do konce listopadu na vybraných vlacích. „Rakouské taurusy budou jezdit na čtyřech expresech mezi Prahou a Brnem a na několika vlacích EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Díky těmto jízdám pod dohledem zkušenějších kolegů s praxí na lokomotivách Taurus získají další strojvedoucí potřebné zkušenosti,“ vysvětlil Jan Paroubek.
Od nového jízdního řádu platného od 14. prosince bude každý den na českém území v provozu osm lokomotiv Taurus. „Pět strojů bude jezdit na vlacích EuroCity mezi Vídní, Brnem, Prahou a Drážďany. Půjde například o spoje Vindobona, Franz Schubert nebo Gustav Mahler,“ upřesnil Jan Paroubek. Další stroje budou jezdit na vlacích EuroCity Jóže Plečnik z Českých Budějovic do Salcburku nebo na některých spěšných vlacích mezi rakouským Lincem a jihočeskou metropolí Českými Budějovicemi.
Provoz na třech napájecích systémech
Rakouská lokomotiva řady 1216 – Taurus – je moderní evropské vozidlo pro rychlost až 230 km/h s výkonem 6400 kW z produkce německého výrobce Siemens. Může být v provozu na všech třech různých napájecích systémech ve střední Evropě. Lokomotivy mohou jezdit nejen u nás, v Rakousku a Německu, ale také ve Slovinsku, v Itálii a v Maďarsku. Jedna z lokomotiv této řady vytvořila v roce 2006 nový světový rekord lokomotivy rychlostí 357 km/h.
(tj)