Konkurence na železnici

Nejmodernější vlak v Česku se chystá na testovací jízdy

Nejmodernější vlak v Česku se chystá na testovací jízdy

PRAHA 27.5. – Český železniční dopravce LEO Express poprvé představil veřejnosti svou novou moderní vlakovou soupravu, se kterou začne v letošním roce přepravovat cestující mezi Prahou a Ostravou. První testovací jízdy prokázaly vysoký jízdní komfort této technologicky vyspělé elektrické soupravy. Po úspěšném absolvování testů na zkušebním okruhu vyrazí devadesátimetrový vlak LEO Express na zkušební jízdy mezi Prahou a Ostravou.

Do prosince letošního roku LEO Express postupně přebírá od švýcarské firmy Stadler Rail Group ještě další čtyři nové soupravy, se kterými na zmíněné první trase nabídne dosud nebývalé pohodlí a velmi kvalitní služby. „Dnešní den startuje novou éru české železnice. Je to vlastně první nový vlak, který český soukromý vlakový dopravce nasazuje na dálkovou trasu. Soupravy Leo Express se řadí mezi nejmodernější v Evropě, švýcarský výrobce Stadler je vyrobil na míru přesně podle našich požadavků speciálně pro české zákazníky,“ vysvětluje Leoš Novotný, majitel společnosti LEO Express.

Přednosti nových vlaků popisuje Peter Jenelten, výkonný viceprezident pro marketing a obchod společnosti Stadler: „Souprava LEO Express se může pochlubit nejen elegantním aerodynamickým tvarem a krásným designem, ale i vysoce funkční konstrukcí a efektivním vnitřním uspořádáním. Tyto soupravy jsou velmi ekonomické, úsporné. Mají moderní lehkou a zároveň velmi odolnou konstrukci, poloviční hmotnost proti běžným vlakům, výrazně nižší spotřebu elektrické energie, velmi nízké provozní náklady a to vše při zachování špičkového výkonu, dynamiky a zároveň komfortu jízdy.“

Na rozjezd železniční dopravy LEO Express poskytla úvěr přední světová finanční skupina ze Švýcarska CREDIT SUISSE. „Celý projekt mají představitelé LEO Express z pohledu byznys plánu i výběru vhodných vlaků skvěle připravený a důkladně promyšlený. Věříme ve velký potenciál tohoto dopravce a jeho schopnost uchopit příležitosti, které nabízí liberalizace železniční dopravy ve střední a východní Evropě,“ říká Jérôme Gaeschlin z CREDIT SUISSE.

První vlak LEO Express absolvuje v následujících týdnech nezbytné testy na zkušebním okruhu u Velimi. Odborníci Výzkumného Ústavu Železničního přitom prověří brzdy nové soupravy, proměří míru hlučnosti a vyzkouší elektricko-magnetickou kompatibilitu (tzv. EMC – electro magnetic compatibility). Po úspěšném absolvování všech těchto testů nutných ke schválení vozidla pro provoz na českých kolejích souprava zkušebně vyrazí na běžnou trasu. Provoz v plném rozsahu, tedy s pěti vlaky a šestnácti spoji denně, LEO Express zahájí s nabytím platnosti nového jízdního řádu v prosinci letošního roku.

LEO Express v současnosti již disponuje dvěma novými soupravami z celkových pěti, zbylé tři převezme od výrobce do konce roku. Trasa Praha-Pardubice-Olomouc-Ostrava-Bohumín je jen prvním krokem. LEO Express v následujících letech chystá rozjet železniční dopravu také na dalších trasách v ČR a okolních státech.

spinner