19. června 2012

Český železniční dopravce LEO Express 24. května poprvé představil veřejnosti svou novou moderní vlakovou soupravu, s níž letos začne přepravovat cestující mezi Prahou a Ostravou. První testovací jízdy prokázaly vysoký jízdní komfort technologicky vyspělé elektrické soupravy. Po úspěšném absolvování testů na zkušebním okruhu vyrazí devadesátimetrový vlak LEO Express i na zkušební jízdy mezi Prahou a Ostravou.
Do prosince LEO Express postupně převezme od švýcarského výrobce Stadler Rail Group ještě další čtyři nové soupravy, se kterými na své první trase nabídne dosud nebývalé pohodlí a velmi kvalitní služby. „Jedná se o první nový vlak, který český soukromý vlakový dopravce nasazuje na dálkovou trasu. Soupravy Leo Express se řadí mezi nejmodernější v Evropě, švýcarský výrobce Stadler je vyrobil na míru přesně podle našich požadavků speciálně pro české zákaz-níky,“ uvedl majitel společnosti LEO Express Leoš Novotný.
Výhodou budou nízké provozní náklady
Přednosti nových vlaků přiblížil Peter Jenelten, výkonný viceprezident pro marketing a obchod společnosti Stadler. „Souprava LEO Express se může pochlubit nejen elegantním aerodynamickým tvarem a designem, ale i vysoce funkční konstrukcí a efektivním vnitřním uspořádáním. Tyto soupravy jsou velmi ekonomické, úsporné. Mají moderní lehkou a zároveň velmi odolnou konstrukci, poloviční hmotnost proti běžným vlakům, výrazně nižší spotřebu elektrické energie, velmi nízké provozní náklady,“ řekl.
S financováním pomůže švýcarská banka
Na rozjezd železniční dopravy LEO Express poskytla úvěr přední světová finanční skupina, švýcarská CREDIT SUISSE. „Celý projekt mají představitelé LEO Express z pohledu byznys plánu i výběru vhodných vlaků velmi dobře připravený a důkladně promyšlený. Věříme ve velký potenciál tohoto dopravce a jeho schopnost uchopit příležitosti, které nabízí liberalizace železniční dopravy ve střední a východní Evropě,“ řekl Jérôme Gaeschlin z CREDIT SUISSE.
První vlak LEO Express absolvuje v následujících tý-dnech nezbytné testy na zkušebním okruhu u Velimi. Odborníci Výzkumného ústavu železničního přitom prověří brzdy nové soupravy, proměří míru hlučnosti a vyzkouší elektricko-magnetickou kompatibilitu (tzv. EMC – electro magnetic compatibility).
Po úspěšném absolvování všech testů nutných ke schválení vozidla pro provoz na českých kolejích souprava zkušebně vyrazí na běžnou trasu. Provoz v plném rozsahu, tedy s pěti vlaky a šestnácti spoji denně, LEO Express zahájí s nabytím platnosti nového jízdního řádu letos v prosinci.
Tomáš Johánek